Candela jaksaa muistuttaa kuinka epätaloudellista ja -ekologista moottoriveneily on. Sähkö-Candelalla ajeluun verrattuna se sitä onkin, ainakin paikallispäästöjen kannalta katsottuna.

Ja onhan veneiden polttomoottorien ”puhtausaste” huono. Päästömäärät per kuljettu matka ovat paljon suurempia kuin maantieliikenteessä eikä vesiliikennemoottoreita rasita maantieliikenteen päästörajat. Esimerkiksi jo vuosikymmeniä autoissa olleet katalysaattorit ovat käytössä vain uusissa bensiinisisäperämoottoreissa.

Hevosvoimilla ja suorituskyvyllä kulutuksista ja päästöistä piittaamatta mässäillään etenkin Floridassa ja Persianlahdella, muttei Välimerelläkään kursailla. Nopeita päiväveneitä ja toinen toistaan isompia jahteja riittää, ja vaikka ajomäärät ovat maantieliikenteeseen verrattuna pieniä, tuottavat ne tonneittain hiilidioksidipäästöjä. Candelan mukaan 8-metrinen moottorivene kuluttaa jopa 15 kertaa enemmän polttoainetta kilometrillä kuin keskikokoinen perheauto.

Candela C-8 on puolestaan täysin paikallispäästötön sähkövene, ja vieläpä poikkeuksellisen pihi sellainen. Kantosiipien ansiosta se on jopa 400 % energiataloudellisempi kuin vastaavan kokoinen polttomoottorivene. 20 solmun nopeuden ylläpitämiseen se tarvitsee vain 25 hevosvoiman tehon, minkä ansiosta ajoakusta riittää virtaa yli kahden tunnin tai noin 50 meripeninkulman ajeluun. ”Rivieraksi” käännettynä se mahdollistaa yhdellä latauksella risteilyn Cannesista Monacoon ja takaisin, mihin Candelan mukaan ei yksikään toinen markkinoilla oleva sarjatuotantosähkövene pysty.

Candela on jo yli sata tilausta C-8:sta, mutta odotukset ovat vielä paljon suuremmat, sillä tavoitteena on 400 veneen vuosituotanto. Ranskassa Candelan myyjäksi on valikoitunut Cannesin alueella Mandelieu la Napoulessa ja Golf Juan Marinassa toimiva Sud Plaisance. Candela C-8 esitellään myös syyskuussa Cannesin venemessuilla. Suomessa Candelat myy Telva. C-8 hinta on 360 000 euroa.

www.candela.com

www.telva.fi