Huikun silta rakentuu kaikkiaan 25 teräksisestä siltalohkosta, jotka asennetaan paikoilleen vaiheittain. Lohkot siirretään erissä asennusradalle, jossa ne hitsataan kiinni toisiinsa. Sen jälkeen koko rakennetta siirretään eteenpäin välitukien päällä vaijeritunkkien avulla.
Ensi viikolla on vuorossa asennuksen neljäs työntövaihe, jonka päätyttyä lohkorakenteen kärjessä oleva asennusnokka ulottuu meriväylän kohdalla olevan veneilyaukon yläpuolelle. Asennusnokan ja sitä pian seuraavan teräsrakenteen vuoksi Huikun veneilyaukossa on jatkossa 18 metrin korkeusrajoitus.
Elokuun lopulla keskeytys läpikulkuliikenteeseen
Työntöasennuksen viides vaihe ajoittuu näillä näkymin elokuun lopulle, viikolle 35. Vesiliikenne Huikun veneilyaukon läpi keskeytetään arviolta 1–2 työpäiväksi, kun teräsrakenne ylittää sillan keskiaukon.
”Letkassa on tuossa vaiheessa mukana 16 lohkoa. Samalla, kun työnnettävä rakenne kasvaa pituutta, myös sen massa lisääntyy, minkä vuoksi asennus muuttuu koko ajan hitaammaksi”, projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta kertoo.
Tavoitteena on, että sillan koko teräsrakenne on saatu paikalleen loppusyksyyn mennessä.
Huikun työsillan veneilyaukko suljetaan tilapäisesti viikolla 32.
Riutussa käynnissä työpenkereen purku
Kiinteän yhteyden toisessa päässä Riutun sillan valumuotti on purettu. Parhaillaan on käynnissä sillan alla olevan työpenkereen purku, joka kestää arviolta parisen kuukautta. Sillan alapuoli on yhä työmaa-aluetta, joten veneilijöiden tulee edelleen käyttää louhepenkereessä olevaa pienveneiden aukkoa siltapaikan ohittaessaan. Riutun veneilyaukon leveys on 5 metriä ja korkeus 2,5 metriä keskivedestä.
Lue lisää Huikun sillan työntöasennuksesta:
Huikun silta: 747 metriä teräspalkkeja työnnettävänä
Hanke verkossa:
vayla.fi/hailuoto
2343ec78a04c6ea9d80806345d31fd78-gdprlock/hailuotokiintea
x.com/Hailuotokiintea