Merinosturi HLV Uglen työskentelee Kruunuvuorenselällä 25. heinäkuuta alkaen 1–2 viikkoa. Kruunuvuorensillan nostotyö on Uglenin ensimmäinen Suomessa. Turvalliset paikat nähdä merinosturi työssään on rannalta: joko Mustikkamaan uimarannalta tai Kruunuvuorenrannan lauttarannasta.

Teräspalkit nostetaan väliaikaisten tukien päälle odottamaan, että sillan kannatinpylväs eli pyloni valmistuu ja vinoköydet kiristetään tukeutumaan pyloniin. Tämän työvaiheen jälkeen väliaikaiset tuet puretaan. Nostettavia teräspalkkeja on yhteensä kahdeksan ja palkkien pituus on 50 metristä 72,5 metriin ja leveys on 12 metristä 23 metriin.

HLV Uglen pituus on 78,5, leveys 26 ja syväys 4,3 metriä. Se suurin toimintasyväys on 5,8 metriä ja kantavuus 3 977 000 kiloa. Nosturin nostokapasiteetti on 800 000 kiloa. Alusta liikuttaa kaksi 1 000-hevosvoimaista moottoria ja sivuttain alus liikkuu kahden 500 hevosvoiman moottorin avulla.

Nostotyöt vaikuttavat veneilyyn

Laajasalon ja Korkeasaaren välillä Kruunuvuorenselällä on 25.7.2023 alkaen sillassa 18 metrin tilapäinen alikulkukorkeus yli kahden vuoden ajan. Valmiin sillan alikulkukorkeus on syksystä 2025 lähtien 20 metriä.

Sillan kulkuaukko on nostotöiden vuoksi kokonaan suljettu 25.7.2023 klo 00.00-06.00 ja 26.7.2023 klo 00.00-06.00. Jos tuulta on yli 10 m/s nostotyöt siirtyvät seuraaviin öihin. Merinosturi työskentelee alueella 1–2 viikkoa. Nosturin lähelle ei pidä ajaa.

www.kruunusillat.fi