Kymmenmetrinen, vesisuihkupropulsiolla varustettu pelastusvene yltää 35 solmun maksiminopeuteen. Veneessä on kattava meripelastusvarustus, johon kuuluu kevyt palonsammutus- ja tyhjennyskalusto sekä ensiaputehtäviin tarvittavat välineet. Lisäksi veneessä on hydraulisesti avattava keulaportti, joka parantaa rantautumismahdollisuuksia luonnonsatamiin ja helpottaa potilaiden siirtoa veneeseen.

– Suomenlahti ja erityisesti pääkaupunkiseutu on Meripelastusseuran kiireisintä toiminta-aluetta. Olemme iloisia voidessamme sijoittaa Helsinkiin uuden tehokkaan ja monenlaisiin tehtäviin soveltuvan pelastusveneen. Uskon, että se parantaa Helsingin Meripelastusyhdistyksen toimintaedellytyksiä ja siten alueen vesillä liikkuvien turvallisuutta entisestään, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Meripelastuksen eniten tehtäviä suorittava yksikkö

Nyt vastaanotettu pelastusvene on kahdeksas ja viimeinen Kewatec Aluboatin Meripelastusseuralle rakentaman PV3-luokan venesarjan aluksista. Vene kastettiin 29.5. Helsingin Eteläsatamassa ja sai nimekseen Aisko. Aisko korvaa vuonna 2019 valmistuneen vastaavan veneen, joka on ollut usean vuoden ajan Meripelastusseuran eniten tehtäviä suorittava yksikkö.

Uuden pelastusveneen kummina toimi professori Johanna Mäkelä ja Aiskon miehistöineen siunasi rovasti Sakari Lehmuskallio.

www.meripelastus.fi