Sähkömoottorit ovat nostaneet suosiotaan tasaisesti viime vuosina ja monet purjevenevalmistajat pohtivat sähköä ainakin vaihtoehtoisena voimanlähteenä. On ilahduttavaa, että venevalmistajat tarjoavat kestävämpiä vaihtoehtoja polttomoottorien rinnalla ja vaihtoehtona.
Purjeveneiden apukoneina sähkömoottorit tulivat ensin Balticin kaltaisiin luksusveneisiin, mutta sähkö- ja erityisesti akkutekniikan kehittyessä ja hintojen tullessa alas sähköoptioita on näkynyt yhä useammassa aivan tavallisessa veneessä. Sähköpropulsio on pienemmissä veneissä yleensä ollut perämoottori, mutta myös sisäkoneoptioita alkaa putkahtelemaan markkinoille.
Yhdysvaltalainen J/Boats on myynyt jo aiemmin J/70-päiväpursia saksalaisen Torqeedon sähköperämoottoreilla. Nyt valmistaja tarjoaa uusiin J/9-päiväpursiinsa Torqeedon pod drive -moottoreita apukoneeksi.
Kyseessä on neljä kilowattinen Torqeedo Cruise 4.0 -malli, jossa podin jatkeena on kaksilapainen taittopotkuri. Konetta ruokkii 48-volttinen 5000 Wh litiumakku. Järjestelmää ohjataan kaasukahvalta ja systeemiin liittyvä mittaristo kertoo muun muassa jäljellä olevan toimintasäteen kulloisellakin nopeudella – ajotietokone on tuttu valmistajan sähköperämoottoreista.
Valmistajan mukaan sähköpropulsio sopii erinomaisesti juuri tämän kokoisiin veneisiin. Hinnoittelukin on kilpailukykyinen – sähköpropulsiopaketti on hinnoiteltu hieman dieselvaihtoehtoa edullisemmaksi. Lisäksi sähköoptio on akkuineenkin 30 prosenttia kevyempi ja vaatii tietysti vähemmän huoltoa. Valmistajan mukaan tyynellä kelillä sähköpaketti kulkee viiden solmun vauhdilla 20 mailia ja kuuden solmun vauhdilla noin 12.