Rikosnimikkeenä on vaaran aiheuttaminen, mutta se saattaa vielä tarkentua tutkinnan edetessä. Esitutkinnassa selvitetään erityisesti, oliko telineistä jossain vaiheessa konkreettista vaaraa vesillä liikkujille.

gpjieeqw8aejssh 1

Sillankannesta lähtevät metalliputket sijaitsevat noin 160 sentin korkeudella vedenpinnasta, eikä telineessä ole lainkaan valaistusta. Kuva: VPK

 – Saatujen tietojen valossa asiaa on syytä selvittää tarkemmin. Tässä vaiheessa on kerätty tietoa toimeksiannosta ja vaadittavista luvista, kertoo rikosylikonstaapeli Otto Lauer Länsi-Uudenmaan poliisista Helsingin Sanomille.

 Rikosnimikkeenä on vaaran aiheuttaminen, mutta se saattaa vielä tarkentua tutkinnan edetessä. Esitutkinnassa selvitetään erityisesti, oliko telineistä jossain vaiheessa konkreettista vaaraa vesillä liikkujille.

Ei mitään sanottavaa

Telineistä varoitti aiemmin Ylen haastattelussa myös Suomenlahden merivartioston meripelastusjohtaja Tommi Karppi, jonka mukaan metallirakenteet saattoivat olla hengenvaarallisia, jos niitä päin olisi ajanut veneellä kovalla vauhdilla – erityisesti pimeään aikaan, jolloin varoitusmerkinnät olivat puutteellisia.

Työmaa liittyy Fortumin kaukolämpöremonttiin. Urakoitsijana toimii Warmnet ja telineasennuksista vastaa Telinekataja. Warmnetin toimitusjohtaja Marko Karvinen arvioi, että varoitusmerkinnät ovat olleet koko ajan riittävät, mutta ei halunnut kommentoida asiaa enempää.

– Ei minulla ole siihen mitään sanottavaa, Karvinen toteaa.

Telineiden asentaminen on perustunut ELY-keskuksen hyväksymään suunnitelmaan. Fortumin mukaan sillan kannen alle tarvittiin rakenteita Espoonlahden pohjassa elävien suojeltujen uposkuoriaisten suojaamiseksi. Töiden aikana sillan alituskorkeus on alle puolitoista metriä, riippuen vedenkorkeudesta.

Sillan läheisyydessä sijaitsee vilkas Kivenlahden venesatama, ja alueella liikkuu runsaasti veneilijöitä erityisesti kesäkauden alkaessa.

www.poliisi.fi