Markkinointimateriaalien ja teollisuuden tuotemerkinnän valmistajana tunnettu Brand ID on luonut kasvavan liiketoiminta-alueen muoviraaka-aineista valmistettavista tuotteista. Tärkeitä sovellusalueita ovat erilaisten teknologisten laitteiden etupaneelit sekä synteettiset venekansituotteet. Brand ID toimii Suomessa Porissa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. 

– Olemme valmistaneet venekansituotteita noin 20 vuotta ja Smartdeck-tuotemerkillä viisi vuotta. Niiden kysyntä on jatkuvassa kasvussa ja meillä on niissä Euroopassa vahva markkina-asema. Vientimaitamme ovat Euroopan suuret veneenrakennusmaat, kuten Pohjoismaat, Puola ja Saksa. USA on maailman suurin venemarkkina, joten tuotantolaitos siellä on looginen seuraava kasvuaskel. Suomi on Euroopan toiseksi suurin veneiden valmistaja, joten osaamistamme arvostetaan maailmalla, Brand ID:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Juha Heljakka toteaa.

Heljakan mukaan synteettinen Smartdeck korvaa tiikin ja muut trooppiset puulajit veneiden kansimateriaalina.

– Materiaali on kestävä, käytössä turvallinen sekä kierrätettävä.

Jalansijaa tunnetusti vaikeilla markkinoilla

Brand ID lähtee Yhdysvaltoihin palvellakseen suuria teollisuusasiakkaitaan. Synergiaa löytyy siitäkin, että useita Brand ID:n tuotteita voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla.

– Tulemme valmistamaan samalla tuotantolinjalla teollisuusmerkintätuotteita ja etupaneeleita Yhdysvalloissa toimiville teknologia-asiakkaillemme sekä Smartdeck-venekansimateriaaleja veneteollisuudelle, Heljakka kertoo.

Toimintaa varten on perustettu tytäryhtiö Brand ID & Smartdeck USA Inc. Tuotanto käynnistetään aluksi täysin suomalaisin voimin. Kokenut tiimi Brand ID:n työntekijöitä muuttaa komennukselle Pohjois-Carolinaan. Käynnistysvaiheen jälkeen yhtiöön rekrytoidaan paikallista työvoimaa, jotka suomalaiset työntekijät perehdyttävät ja kouluttavat tehtäviinsä.

– Tarkoitus on siirtää tuotantolaitos kokonaisuudessaan paikallisiin käsiin kahden vuoden kuluessa. Käyttämämme Kaizen-mallin mukaisesti voimme silloin antaa organisoidun tuotannon ja toiminnan paikallisesti rekrytoidun johdon ja työntekijöiden vastuulle, Pohjois-Carolinan yksikön käynnistämisestä vastaava Business Unit Manager Sini Nurmi kertoo.

Brand ID Groupin liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, ja se työllistää Porissa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Jyväskylässä ja Pirkkalassa yhteensä 170 henkilöä.

www.brandid.fi