Saimaan kanavan kahdeksan alaportin uusiminen kuuluu osaksi liikenneväylien korjausvelkaohjelmaa. Hanke alkoi viime talvena, jolloin Liikennevirasto kilpailutti Meritaito Oy:n uusimaan kanavan suurimman sulun, Mälkiän alaportit.

Uusimatta on vielä seitsemän alaporttia, joiden urakoitsijaksi on valittu Graniittirakennus Kallio Oy. Urakkasumma on 11,3 miljoonaa euroa.

Ensi talvena uusitaan Mustolan, Soskuan ja Juustilan sulkujen alaportit. Urakan viimeiset neljä alaporttia uusitaan kevättalvella 2019.

Porttien uusimisesta alusliikenteelle aiheutuvat haitat pyritään minimoimaan, ja siksi työt tehdään Saimaan kanavan liikennekatkojen aikana. Porttiremontin takia liikennekatkot ovat noin kaksi kuukautta normaalia pidemmät kahtena seuraavana talvena.

Alkuperäiset Saimaan kanavaportit on rakennettu 1960-luvulla ja ne ovat käyttöikänsä päässä. Nyt asennettavat uudet portit ovat kestävämpiä ja etenkin talviominaisuuksiltaan parempia. Lisäksi uusien porttien huoltaminen on helpompaa.

www.liikennevirasto.fi