Tuomiot luettiin Uddevallan käräjäoikeudessa 11. kesäkuuta.
Taustalla ovat Sweden Yachts Groupin konkurssin selvittelyissä paljastuneet epäselvyydet. Yhtiö hakeutui maksukyvyttömyyden takia yrityssaneeraukseen keväällä 2023, jolloin alkoi tulla ilmi epäselvyyksiä rahoitusjärjestelyissä. Huijauksen koko laajuuden käytyä ilmi yhtiö hakeutui konkurssin vuoden 2023 lopulla. Sen velkaantumisen määrä osoittautui vielä pelättyä pahemmaksi. Konkurssipesän selvittäjä ilmoitti löytäneensä varallisuutta vain reilut 11 000 euroa, kun saatavia oli 4 800 000 euroa.
Varallisuuden puute veistämötoiminnassa, jossa pitäisi olla merkittävästi keskeneräistä varastoa tai koneita, herätti epäilyksen omaisuuden tahallista purkamisesta velkojien ulottumattomiin pitkällä ajalla ja suunnitelmallisesti. Mattias Rutgerssonin epäiltiin luoneen ns. Ponzi-huijauksen, jossa uusien pursien ennakkomaksuilla paikkailtiin muita rahoitusongelmia ja Rutgerssonin henkilökohtaisia verovelkoja ilman, että tilauksia edes yritettiin oikeasti toteuttaa. Näin huijattuja ennakkomaksuja arvioitiin kertyneen Rutgerssonille noin 4 000 000 euroa. Viidestä lähes täysin maksetusta veneestä oli kuitenkin tosiasiassa tehty vain perusrungot, jos niitäkään.
Pitkään jatkuneen huijauksen onnistuminen pohjautui Sweden Yachtsin hyvän maineen käyttöön uusien asiakkaiden houkuttelussa. Vuonna 1976 perustettu laatuveistämö joutui kyllä konkurssiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2008, mutta brändi elvytettiin 2018 uudella Sweden Yachts Group -nimellä, johon liitettiin myös muita arvostettuja brändejä, kuten Malö Yachts, CR Yachts ja Regina Yachts. Mattias Rutgersson oli keskeinen henkilö hankkeessa ja hänet nimitettiin uuden yrityksen toimitusjohtajaksi. Kaikkien venemerkkien tuotanto siirrettiin Malön telakalle Kungsvikeniin Orustille.
Oikeudessa esitettiin arvio, että huijaus tai ainakin siihen johtaneet taloudelliset vaikeudet ovat alkaneet lähes heti uuden yrityksen perustamisen jälkeen tai viimeistään vuonna 2020. Varoitusmerkkejä, kuten materiaali- ja osatoimittajien kieltäytyminen toimittamasta tavaraa Sweden Yachts Groupille luottoa vastaan, on ollut olemassa jo pitkään. Osassa kesken jääneistä veneistä tavarantoimituksia on tehty vasta, kun asiakkaat ovat itse maksaneet tarvikkeista suoraan alihankkijoille
Konkurssipesän selvittäjät esittävät kritiikkiä viranomaisten ja rahoituslaitosten taustatarkistuksiin siitä, ettei ilmeisiä ongelmia ole huomioitu eikä niihin ole puututtu ajoissa. Samoin siitä, että Rutgerssonin historiasta taloudellisissa väärinkäytöksistä ei ole piitattu, kun hänet on valittu ja päästetty johtotehtäviin Sweden Yachts Groupissa.
Rutgersson oli saanut ehdollisen tuomion ja sakon kirjanpitorikoksista toisessa yrityksessä helmikuussa 2023 ja hänellä oli useita merkintöjä rikosrekisterissä jo aiemmin.
Ainakaan kaikkien ryhmään kuuluvien venemerkkien tarina ei silti ole välttämättä vielä lopussa. Malö- ja Sweden Yachts -venemerkit sekä niiden tuotannossa tarvittavat telakkahallit omistava Elgudden Group on ilmoittanut aikovansa jatkaa veistämötoimintaa. Brändeillä on kaikesta huolimatta kunniakas historia veneinä, ja sen avulla sekä oikein hoidetulla liiketoiminnalla niille voi olla kysyntää tulevaisuudessakin, Elguddenilla uskotaan.