Helsingin Vuosaaressa testataan parhaillaan pienoismallin avulla, miten tuleva B+-luokan jäänmurtaja liikkuu jäässä. Jäämallikokeiden tulokset auttavat ennustamaan, millaista suorituskykyä voidaan odottaa täysikokoiselta alukselta.

Konseptisuunnitteluun kuuluvat jäämallikokeet kestävät noin kuusi viikkoa. Suunnittelusta vastaa Aker Arctic.

Kolme erilaista konseptia

– Nyt vertaillaan kolme erilaista jäänmurtajan konseptia. Ne eroavat propulsiojärjestelyiltään ja sitä kautta suorituskyvyltään ja kustannuksiltaan. Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka vastaa tarpeisiimme parhaiten, kertoo merenkulun asiantuntija Lauri Kuuliala Väylävirastosta.

Esimerkiksi potkurien määrä ja kääntyvyys vaikuttavat sekä suorituskykyyn että pitkän aikavälin ylläpitokustannuksiin. Uuden aluksen käyttöiäksi suunnitellaan noin 50 vuotta.

Suunnittelu jatkuu kokeiden aikana ja jälkeen, ja valmista on vuoden vaihteessa. Konseptisuunnittelun perusteella voidaan myöhemmin kilpailuttaa telakan hankinta. Telakkasopimus on tarkoitus tehdä vuoden 2026 aikana, ja uuden jäänmurtajan rakentaminen alkaisi vuonna 2027. Rakentamiseen on saatu EU:n CEF-tukea 42 miljoonaa euroa.

Korvaaja yli 70-vuotiaalle Voimalle

Edellisen kerran uutta murtajaa suunniteltiin vuonna 2013, jolloin syntyi toistaiseksi uusin murtaja Polaris.

B+-luokan murtaja tulee olemaan Polarikseen verrattuna hieman pienempi eikä sitä ole tarkoitettu kaikkein vaativimpiin jääolosuhteisiin, eli se sijoittuu suurten A-luokan ja keskikokoisten B-luokan jäänmurtajien välille. Se korvaa Voiman, joka valmistui jo vuonna 1954. Tuleva murtaja tarjoaa selvästi paremman suorituskyvyn jäissä ja avovedessä sekä pienemmät päästöt.

– Suomen jäänmurtokokonaisuudesta on puuttunut pienempi ja myös avovedessä hyvin liikkuva murtaja. Ilmastonmuutoksen myötä talvet muuttuvat, ja kaikkein isoimpia murtajia tarvitaan harvemmin. Siksi B+-luokan murtaja on tässä kohtaa järkevä ratkaisu, sanoo merenkuluyksikön päällikkö Helena Orädd.

Osittain EU-rahoitetut WINMOS-hankkeet

Uuden B+-luokan jäänmurtajan suunnittelu on osa osittain EU-rahoitteista WINMOS III -hanketta, jonka puitteissa suunnitellaan myös uutta jäänmurtajaa Ruotsin merenkulkulaitokselle. Hanke on saamassa jatkoa neljännessä vaiheessa, jonka rahoitussopimusneuvottelut ovat parhaillaan käynnissä, ja sopimus on tarkoitus allekirjoittaa lokakuun loppuun mennessä.

Aiemmissa WINMOS-hankkeissa on rakennettu Polaris EU-tuella (WINMOS) ja Saimaalle irtokeula (WINMOS II). WINMOS-hankkeet ovat esimerkki syvällisestä Suomen ja Ruotsin yhteistyöstä, joka tukee koko Itämeren alueen talvimerenkulkua. Niiden kautta paitsi rakennetaan jäänmurtajia, myös tutkitaan ja kehitetään talvimerenkulkujärjestelmän kannalta keskeisiä ratkaisuja.

Väylävirasto vastaa talvimerenkulun avustamisen viranomais- ja tilaajatehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista, kehittämisestä ja ohjauksesta.

www.vayla.fi