Suunnitelman mukaan uuden sillan alituskorkeus olisi sama kuin nykyisellä, eli 11 metriä. Tämä rajoittaisi merkittävästi purjeveneiden kulkua, sillä yhä useammassa nykyaikaisessa veneessä maston korkeus ylittää 12–15 metriä.

Päijät-Hämeen maakuntahallituksen mukaan sillan alituskorkeuden tulisi olla vähintään 16 metriä, jotta vesiliikenne Lahden seudun ja Päijänteen välillä voisi kehittyä. Lausunnossa todetaan, että nykyinen korkeus ei tue veneilymatkailun kasvua Vesijärvi–Päijänne-alueella, joka on viime vuosina noussut tärkeäksi matkailu- ja virkistyskohteeksi.

Paikallisten pursiseurojen lisäksi myös Lahti, Hollola ja matkailuyhtiö Lahti Region ovat painottaneet sillan merkitystä koko alueen veneily- ja matkailuelinkeinolle. Sillan korkeuden säilyttäminen ennallaan saattaisi sulkea Päijänteen pohjoisosaan johtavan vesireitin osaltaan ulos modernilta venematkailulta.

Korkeus ratkaisee

Vääksyn sillan uusimisen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta valtatiellä 24. Nykyinen, vuonna 1959 valmistunut teräsbetoninen holvisilta on huonokuntoinen ja sen kantavuus riittämätön. Uuden sillan on tarkoitus valmistua aikaisintaan vuonna 2028, jos vesilupa saadaan suunnitellusti kevääseen 2026 mennessä.

Rakennustyön aikana liikenne ohjataan väliaikaiselle sillalle, joka rakennetaan kanavan eteläpuolelle. Tämä ratkaisu ei kuitenkaan palvele veneilijöitä, sillä väliaikainen silta tulee estämään mastollisten veneiden kulun koko rakentamisen ajaksi.

Siltahankkeen kokonaisbudjetti on arviolta yhdeksän miljoonaa euroa, ja korkeuden lisääminen usealla metrillä kasvattaisi kustannuksia useilla miljoonilla. Kysymys sillan lopullisesta korkeudesta jää siten keskeiseksi. Sen ratkaisu määrittää, voivatko tulevaisuudessa myös suuremmat purjeveneet mastoineen kulkea Vääksyn kanavan kautta Vesijärveltä Päijänteelle.

www.ely-keskus.fi