Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo arvailee lauhaa ja varsin jäätöntä talvea yhdeksi syyksi. Eteläisen Suomen merialueilla jäätä ei ole lainkaan, minkä ennakoi ennätyspitkää veneilykautta.
– Veneen vesillelasku on nyt konkreettisempaa kuin aikaisempina vuosina. On helppo tehdä hankintoja, kun veneilykausi on lähempänä. Odotettavissa oleva pitkä veneilykausi lisää veneilyn suosiota, Pajusalo arvelee Messukeskuksen tiedotteessa.
Tapahtuma on kehittynyt paljon vuosien mittaan. Messut tarjoavat nyt entistä laajemmalle kohderyhmälle elämyksiä. Venemessut houkuttelivat veneilyn pariin uusia ihmisiä ja tarjosivat heille tänä vuonna entistä enemmän ohjelmaa.
Toimitusjohtaja Mikael Winqvist AMT-veneet Oy:stä kertoo venemessujen olleen kaupallisesti viime vuotista paremmat.
– Huippumessut meille. Olemme tehneet enemmän kauppaa ja tarjouksia kuin viime vuonna. Kiinnostusta on herättänyt Messujen avomoottoriveneeksi valittu ensiesittelyssä ollut AMT 165 BR, mutta myös muut mallit. Meillä vuoden venemyynnistä puolet liittyy jotenkin venemessuihin, Winqvist sanoo.
Tänä vuonna Ajola Yachts panosti venemessuihin entistä enemmän. Yritys toi messuille kaksi Beneteau-purjevenettä sekä kaksi pikkupurtta yhden purjeveneen sijaan.
– Venemessuille osallistuminen kasvattaa selkeästi merkin tunnettuutta ja vahvistaa brändiä, Ajola Yachtsin toimitusjohtaja Antti Saarisalo sanoo.
Saarisalo kertoo, että he saivat paljon positiivista palautetta mukanaolosta ja tavoittivat uutta purjehtijakuntaa, jotka ovat valmiita ostamaan uusia purjeveneitä käytettyjen sijaan.
Kävijät tyytyväisiä
Kantar teki venemessuilla kävijätutkimuksen ja haastatteli siihen 300 henkilöä.
Tutkimuksen mukaan venemessuilla kävi entistä enemmän moottoriveneilijöitä. Kyselyyn vastanneista 46 prosenttia ilmoitti olevansa moottoriveneilijä, kun luku oli vuosi sitten 38 prosenttia.
Seuraavaksi suurimmat kävijäryhmät olivat mökkiveneilijät (23 prosenttia), kalastajat (18 prosenttia) ja purjehtijat (18 prosenttia). Kävijöistä 75 prosenttia kertoi omistavansa veneen.
Suurimpia kiinnostuksen kohteita olivat moottoriveneet, venevarusteet ja -tarvikkeet sekä veneilyvaatteet ja -kengät. Kiinnostus näihin kaikkiin oli noussut merkittävästi, yli kuusi prosenttia. 74 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi venemessujen vaikuttavan tuleviin hankintoihin, kun luku oli vuosi sitten 63 prosenttia.
Kyselyyn vastanneista 96 prosenttia oli tyytyväisiä tapahtumaan, ja 92 prosenttia kertoo tulevansa myös ensi vuonna messuille.
Vene 20 Båt -messut järjestettiin 7 –16.2. Messukeskuksessa Helsingissä. Vene 20 Båt -messuille osallistui 282 näytteilleasettajaa, ja näyttelypinta-alaa oli käytössä 27 819 neliömetriä. Messukeskus järjesti tapahtuman Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimeksiannosta.
Tapahtuman yhteistyökumppaneita olivat Mercedes-Benz ja #MEIDÄNMERI-kampanja.
Totalvene käsitteli Vene 20 Båt -messuja yhteensä 36:ssa artikkelissa ja viidellä videolla. Totalveneen messutarjonnan pääsee lukemaan tästä linkistä tai valitsemalla "Lue-valikosta" kohdan "Venemessut".