Vaikka Atlantin ylitys on taittunut vauhdilla, Bristolin kanaalista on odotettavissa jopa kiduttavampi loppuhuipennus kuin Newportissa. Tuuli on heikkoa, ja alueella on hyvin voimakas vuorovesi. Hankala yhdistelmä.

Newportissa vuoroveden vaihtelu oli reilun metrin luokkaa, Cardifissa se on kymmenkertainen.

Uusi 24 h ennätys

Mutta pikku katsaus taaksepäin Atlantin ylitykseen.

Veneet jakaantuivat kahteen ryhmään jo toisena päivänä lähdön jälkeen. Pohjoisemman reitin valinneet (Dongfeng, Mapfre ja Turn The Tide) purjehtivat kohti korkeapaineen aluetta mutta odottivat sen jälkeen pääsevänsä nopeammin lännestä lähestyvään matalapaineeseen.

Etelämpänä purjehtineet (Brunel, AkzoNobel, Vestas ja Scallywag) ennättivät vetää hyvässä tuulessa niin suuren etumatkan, että lännestä lähestynyt matala ei ennättänyt hyödyttää pohjoisempia veneitä riittävästi.

Lopulta etelämpää kiertäneet veneet pääsivät etenemään koilliseen paremmassa tuulikulmassa, ja hollantilaisveneet Brunel ja AkzoNobel säilyttivät johtoasemansa.

Kisaa pitkään johtanut Brunel menetti kärkipaikkansa AkzoNobelille yhden yön aikana, kun tämä teki uuden 24 tunnin aikana purjehditun matkan ennätyksen. Se on nyt 588 mpk, kun aikaisempi oli vuodelta 2015 Abu Dhabi Racingin nimissä ollut 540 mpk. Oheiselta videolta voi fiilistella AkzoNobelin menoa ennätysvuorokaudelta reilun kuuden minuutin ajan.

Hollantilaisveneiden erot muihin venähtivät. Viidentenä purjehtinut Mapfre oli pahimmillaan  sata meripeninkulmaa perässä, mutta kun kaikki joutuivat ylittämään pitkän korkeapaineen selänteen, paketti tiivistyi.

Walesia lähestyttäessä Cornwallin länsikärjen edustalla oleva matalapaineen keskus on kääntänyt tuulet vastaisiksi. Ja kun veneet ohittavat sen vaikutuksalueen, niiden on luovittava olemattomassa tuulessa Bristolin kanaalille ja yritettävä ottaa maksimaalinen hyöty vuoroveden myötävirroista ja torjuntavoitto vastavirroista.

Vuoroveden huiput ovat noin klo 6 ja 18, ja vesi on matalimmillaan noin klo 12 ja 24.

Brunel on ottanut jälleen kärkipaikan, mutta ero AkzoNobeliin on vaivaiset 1,5 meripeninkulmaa. Veneet purjehtivat ihan toistensa tuntumassa.

Seuraavana tulevat Dongfeng ja Vestas ovat selvästi pohjoisempana. Mapfre ja Turn The Tide ovat 60-80 merimailia kärkiveneiden perässä ja edelleen matalapaineen kovemmissa tuulissa.

Bristolin kanaalin purjehduksesta on odotettavissa pitkä ja piinaava. Arvion mukaan kärkiveneitä odotellaan maaliin tiistaina 29.5., mutta aikahaarukka vaihtelee keskiyön ja iltapäivän välillä.

Purjehtijoiden taistelutahtoa lisää se, että tältä legiltä jaetaan tuplapisteet.

www.volvooceanrace.com