Osana hanketta suomalainen veneteollisuus ja vesistömatkailu ovat esillä 17.–25.1.2026 Düsseldorfissa järjestettävillä Boot-venemessuilla. Boot Düsseldorf on maailman suurin sisätiloissa järjestettävä venealan ja vesistömatkailun kansainvälinen suurtapahtuma, joka houkuttelee noin 200 000 kävijää ja toimii keskeisenä kohtaamispaikkana alan yrityksille ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille matkailijoille.
Messut tarjoavat kattavan katsauksen veneilyn ja vesiurheilun kansainväliseen tarjontaan – pienveneistä ja varusteista aina luksusjahteihin, palveluihin ja vesistöaktiviteetteihin ja -matkailukohteisiin. Tapahtuma tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa erityisesti keskieurooppalaiset veneilyn ja vesillä liikkumisen harrastajat.
Suomalainen veneteollisuus on ollut messuilla näkyvästi esillä jo pitkään Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n koordinoimana. Myös muut Pohjoismaat ja Baltian maat ovat viime vuosina näkyneet matkailun sekä vesistö- ja venematkailun esittelyissä, mutta Suomi on ollut Düsseldorfissa vesistömatkailukohteena lähes näkymätön. Osallistuminen on siis aidosti uraauurtava avaus vesistömatkailulle, nyt kun ensimmäistä kertaa myös Järvi-Suomen ja Saariston tarjonta tuodaan keskieurooppalaisten kuluttajien ulottuville. Tämä tarjoaa suomalaisille vesistömatkailupalveluille uuden kansainvälisen näyttämön, jota myös tutkimus seuraa ja analysoi.
– On hienoa, että Suur-Päijänne toimii tiennäyttäjänä uusille kohderyhmille ja nousee esiin uusissa yhteyksissä ja verkostoissa, kertoo Visit Lahden vesistömatkailun asiantuntija Heidi Painilainen.
Visit Lahti on mukana messuilla koko tapahtuman ajan yhdessä alueen vesistömatkailutoimijoiden kanssa. Tavoitteena on saada viisi Suur-Päijänteen matkailuyritystä mukaan verkostoitumaan ja testaamaan palveluidensa kansainvälistä vetovoimaa. Messuille tuotetaan myös Suomen vesistömatkailua esittelevä julkaisu, jossa ovat mukana Päijänteen lisäksi Saimaa ja Saaristo.
– Hyödynnämme messut myös aktiiviseen vaikuttajatyöhön: kutsumme vesistömatkailusta kiinnostuneita matkanjärjestäjiä ja median edustajia tutustumaan suomalaisiin järvimaisemiin ja palveluihin paikan päällä, Painilainen jatkaa.
Hankkeen taustalla on PookiPro Managementin esiin nostama idea veneteollisuuden ja matkailun ekosysteemien yhdistämisestä, joka pohjautuu yrityksen vuosikymmenten kokemukseen molemmilta toimialoilta sekä yhteistyöstä Finnboatin ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa.
– Tutkimusyhteistyö lisää kokonaisuuden vaikuttavuutta ja auttaa hahmottamaan vesistömatkailun mahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla, kertoo Boating Finland -hankkeen projektipäällikkö Antti Jylhä.
Hankkeessa tuotettavalla tutkimuksella selvitetään muun muassa veneilyn ja vesillä liikkumisen trendejä, matkailun kehittämismahdollisuuksia sekä kansainvälisten markkinoiden kysyntää. Hanke tarjoaa uuden tietopohjan, joka tukee yrityksiä ja matkailutoimijoita palvelujen ja tuotekokonaisuuksien kehittämisessä.
Visit Lahti jatkaa tiivistä yhteistyötä Finnboat ry:n kanssa myös messujen jälkeen, kun Lahden seudun tarjontaa nostetaan esille kesällä 2026 järjestettävässä Lakeland Floating Show -tapahtumassa Päijänteellä. Tapahtumaan saapuu kansainvälistä ja kotimaista veneily- ja vesistömatkailumediaa, joille esitellään uutuusveneiden ohella Järvi-Suomen parhaita kohteita.





