Mikkelin kaupunki rakentaa yhteistyössä Schneider Electricin ja Amplitin kanssa Suomen ensimmäisen julkisen sähköveneiden latausasemaverkoston. Kolmeen Saimaan vilkkaaseen satamaan – Anttolaan, Kallioniemeen ja Mikkeliin – asennetaan sekä DC-pikalatureita että AC-peruslatureita.

Hankkeen tilaajana toimii Mikkelin kaupunki ja pääurakoitsijana Amplit Oy. Latausverkoston rakentaminen on osa laajempaa Virtaa Vuoksen vesistölle -hanketta, jota rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan unionin tuella. Latausasemien asennustyöt alkoivat heinäkuussa ja kokonaisuus otetaan käyttöön 28. elokuuta 2025.

Pohjaa sähköisen veneilyn kasvulle

Schneider Electricin avainasiakkuuspäällikkö Mika Suur-Askola pitää hanketta merkittävänä askeleena sähköisen vesiliikenteen edistämisessä.

– Venesatamat ovat uuden edessä, kun sähköveneiden määrä kasvaa. Latausinfra puuttuu kuitenkin lähes täysin. Mikkelin hanke toimii hienona esimerkkinä siitä, kuinka kunnat ja muut alan edelläkävijät voivat käytännössä edistää sähköistä vesiliikennettä, Suur-Askola sanoo.

Mikkelin kaupungin energiainsinööri Erkka Kanerva korostaa, että sähköisen liikenteen kehitys on luonut tarvetta myös vesillä.

– Mikkelissä on syntynyt yrityskeskittymä, joka panostaa sähköisten vesikulkuneuvojen valmistukseen. Samaan aikaan Saimaan vesialueen sähköinen infrastruktuuri on ollut lähes olematon, Kanerva toteaa.

Turvallisuus etusijalla

Amplit ja Schneider toteuttivat kokonaisuuden avaimet käteen -periaatteella. Schneider toimitti teknologian, koulutti asentajat ja tuki projektia asiantuntijana. Amplit vastasi sähkösuunnittelusta, rakentamisesta ja asennuksista.

Amplitin projektipäällikkö Joni Kupiainen muistuttaa, että vesi ja sähkö on yhdistelmä, jossa turvallisuus korostuu.

– Projekti on teknisesti melko yksinkertainen, mutta vaatii erityisosaamista laiturirakenteiden sähköturvallisuudesta, vedenpinnan vaihteluista ja suojalaitteista, Kupiainen sanoo.

Amplitin suunnittelutiimi teki tiivistä yhteistyötä sekä laituritoimittajan että Schneiderin tuotekehityksen kanssa, jotta laiturin liikkeet ja muut olosuhteet voitiin huomioida suunnittelussa.

Malli myös muualle Eurooppaan

Saimaalle rakennettu latausinfrastruktuuri on yksi ensimmäisistä julkisista sähköveneiden latausverkostoista Euroopassa. Schneiderin Suur-Askola näkee hankkeessa vientipotentiaalia:

– Tämä projekti on hyvä pohja, jota voidaan monistaa ja skaalata vientiin mihin päin maailmaa tahansa, hän sanoo.

Amplitin projektipäällikkö Teemu Nieminen muistuttaa, että vesiliikenteen sähköistymisessä ollaan samassa tilanteessa kuin sähköautojen alkuvaiheessa.

– Tarvitaan latausinfraa ja kotilatausasemia, jotta sähkökäyttöiset kulkuneuvot yleistyvät, Nieminen painottaa.

Kolme asemaa, yhdeksän latauspistettä

Mikkeliin rakennettu verkosto koostuu kolmesta pikalatausasemasta ja kuudesta peruslatausasemasta. Lataustehoa on yhteensä 312 kilowattia. Käytössä on kuusi CCS2-pistoketta ja kuusi Type2-pistorasiaa. Maksaminen onnistuu eParking-sovelluksella ja yleisimmillä maksukorteilla.

Latausasemaverkosto otetaan virallisesti käyttöön torstaina 28. elokuuta 2025.

www.se.com