Lappeenrannan ja Savonlinnan välisellä vesialueella on 2000-luvulla tehty laajoja merenmittauksia, ja niiden tulokset julkaistaan nyt uudessa karttasarjassa.

Uusiin karttoihin on lisätty runsaasti tarkempaa syvyystietoa sekä ajantasaistettuja merkintöjä muuttuneista väylistä, turvalaitteista, kaapeleista ja kivihavainnoista. Myös venesatamatiedot on päivitetty.

Karttasarjassa esitellään lisäksi uusi merikarttasymboli “vaikeakulkuinen alue”. Musta pistekatkoviiva varoittaa erittäin kivikkoisista alueista, joilla navigointi vaatii erityistä varovaisuutta.

Seuraavaksi Saaristomeri

Traficomin Merikartoitusosaston päällikkö Jouni Lappalainen pitää uutta karttasarjaa merkittävänä parannuksena vesiliikenteen turvallisuudelle. 

– Itsekin Saimaan rannalla syntyneenä ja jo 1960-luvulta lähtien veneilleenä olen iloinen ja ylpeä tämän mittavan työn valmistumisesta. Uskon, että se parantaa vesiliikenteen turvallisuutta merkittävästi, Lappalainen toteaa.

Karttasarjan vedenkorkeustiedot perustuvat N2000-korkeusjärjestelmään, ja navigoinnissa tulee käyttää siihen pohjautuvaa vedenkorkeustietoa. Sisävesien ajantasainen vedenkorkeus on saatavilla Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämästä vedenkorkeuspalvelusta (www.vesi.fi/karttapalvelu).

Seuraavaksi uudistus etenee Saaristomerelle. Vuoden 2025 lopulla julkaistaan uudet rannikkokartat Utön ja Kihdin, Turun sekä Jurmon ja Paraisten alueelta.

www.traficom.fi