Dongfeng johti kisaa legin alkupuolella Irlannin eteläpuolella olevalle Fastnet-kivelle. Sen jälkeen Mapfre on ollut kärjessä suurimman osan ajasta. Brunel on ollut välillä sijoitustaulukossa hännilläkin, mutta ero kärkeen on pysynyt alle kymmenessä meripeninkulmassa.
Irlannin länsipuolella olleen korkeapaineen selänteen ylitys ei tuonut yllätyksiä, vaikka Mapfre ylitti sen jonkin verran pohjoisempana kuin Dongfeng ja Brunel. Kannattaa huomata, että Dongfeng päätti vahtia taaempana purjehtivaa Brunelia, ei Mapfrea, joka pääsi johtoasemaan Irlannin länsipuolella.
Brunelin hollantilaiskippari Bekking on koko ajan luottanut venevauhtiinsa kovassa tuulessa. Skotlannin pohjoiskärjen jälkeen Brunel puristi väkisin Dongfengin ohi ja on syönyt Mapfren etumatkaa maili toisensa jälkeen. Norjan rannikkoa lähestyttäessä veneiden välillä on kolme kaapelinmittaa.
Navigoijat ja strategiat ovat sivuroolissa, nyt on kyse purjehtijoista, trimmaajista ja raa'asta vauhdista. Tuulta ei etsitä kauempaa, nyt ohjataan lyhintä reittiä Göteborgiin.
Kokonaiskisan kannalta tilanne näyttää herkulliselta. Kärkivene Dongfeng purjehtii nyt neljäntenä. Kisan kakkospaikalla oleva Mapfre johtaa, mutta kolmantena oleva Brunel saavuttaa sitä vääjäämättömästi.
Tällainen lopputulos tasoittaisi taulukkoa kolmen kärkiveneen osalta, ja lataus viimeiselle legille olisi valtava. Mutta ei jaeta pisteitä vielä.
Pakkaa voi sekoittaa vielä vajaan neljän meripeninkulman päässä kärjestä purjehtiva AkzoNobel, joka on hyvällä vauhdillaan ohittanut Dongfengin.
Eivätkä kaukana ole muutkaan, kuudentena purjehtiva Turn The Tide on alle 8 mpk kärjestä. Vain Scallywagin sijainti, 36 mpk kärjestä, ei näytä kärkitaistelun suhteen suotuisalta, mutta sekin on kutistanut alussa kärsimänsä 100 meripeninkulman takamatkan kolmasosaan.
Huikea lopputaistelu on käynnissä, ja ihan viimeinen puristus on odotettavissa yöllä noin vuorokauden vaihtuessa.