Bekkingin kipparoiman Brunelilla on nyt vauhti päällä. Se oli Skotlannin pohjoiskärjessä kolmantena 5 mpk Mapfren ja 4 mpk Dongfengin perässä, mutta 10-15 sekuntimetrin etelätuulessa ja sateisessa säässä se sai säädöt kohdalleen ja ohitti ensin Dongfengin ja sitten Mapfren.

Mapfren espanjalaiskippari Xabi Fernandes myönsi, että Brunelin vauhdin näkeminen ja ohitus oli yhtä tuskaa, sillä Mapfrellakin pantiin kaikki peliin.

Mapfre yritti säilyttää asemansa sijoittumalla koko ajan Brunelin ja maalin väliin, mutta ei auttanut. Brunel tuli, meni ja voitti Mapfren parin minuutin ja muutaman kaapelinmitan erolla.

Kolmantena maalilinjan ylitti AkzoNobel, joka on myös löytänyt hyvän vauhdin kovassa kelissä. Kokonaiskisaa johtanut Dongfeng jäi neljänneksi, Turn The Tide viidenneksi, Vestas kuudenneksi ja Scallywag seitsemänneksi.

Bekking otti veneestä ja miehistöstä ihan kaiken irti. Ainakin se ero oli havaittavissa, että Brunel reivasi myöhemmin ja purki reivin aiemmin kuin Mapfre, mutta Bekkingin on täytynyt löytää muitakin kikkoja, sillä se tuli muutaman veneen ohi ilman vendoja, jiippejä ja taktisia reitinvalintoja.

Nyt Mapfre ja Brunel ovat taulukon kärjessä, molemmilla 65 pistettä.

Kolmantena taulukossa on Dongfeng pisteen päässä kärjestä, mutta sille on kuitenkin tulossa lisäpiste koko kisaan käytetystä lyhimmästä kokonaisajasta. Muut tuskin sen aikaa alittavat.

Jos tuleva lisäpiste lasketaan Dongfengin eduksi jo nyt, kärkikolmikko on teknisesti tasapisteissä. Käytännössä nämä kolme pelaavat enää vain toistensa voittamisesta. Jos voittaa samalla legin, se on vain ylimääräinen sulka hattuun.

Viimeinen legi, todellinen loppuhuipennus, starttaa Göteborgista jo 21.6. Reitillä on kääntöpiste Tanskan itäpuolella, mistä veneet jatkavat Haagiin Tanskan pohjoiskärjen ympäri. Legin pituus on 700 mpk, ja sää voi olla mitä tahansa.

www.volvooceanracen.org