Volvo Penta on jo monessa yhteydessä kertonut keskittyvänsä voimakkaasti erilaisten hybridi- ja täyssähkövoimalinjojen kehitykseen. Ensin mainittuja odotetaan huvivenepuolelle ensimmäiseksi IPS- ja Aquamatic-vetolaitteilla varustettujen moottorien yhteyteen.
Pilottihankeen asennuskohteena on ruotsalaisen Marellin valmistama M15-alumiinivene, joka toimitetaan keväällä Färsaarten vanhimmalle matkailuyritykselle, Hurtigruten Svalbardille. 15-metrinen vene saa nimekseen Kvitbjørn eli jääkarhu, ja sitä tullaan käyttämään turistiryhmien kuljetukseen valas-, hylje-, mursu- ja jääkarhusafareille sekä muihin päivä- ja revontuliretkiin.
Veneeseen asennetaan kaksi Volvo Pentan 320-hevosvoimaista D4-320-dieselmoottoria yhdistettynä Aquamatic DPI -vetolaitteisiin. Voimansiirtojärjestelmän täydentää Volvo Pentan uusi hybriditekniikka, joka sijoittuu moottorin ja vetolaitteen väliin.
Tarkemmin tekniikasta ei vielä kerrota, mutta Volvo Penta ”lipsauttaa” kyseessä olevan rinnakkaishybridiratkaisun, joka mahdollistaa täyssähköajon ajoakun kapasiteetin puitteissa. Tarvittaessa hybridijärjestelmän sähkömoottorit toimivat myös dieselmoottorien ohessa ja tukena, tilanteen mukaan joko alentaen kulutusta ja päästöjä tai tarjoten lisätehoa.
Vene on rakennettu tilaajan toiveiden mukaisesti ja sen huippunopeudeksi tulee 32 solmua ja matkanopeudeksi 25 solmua. Toimintasäteeksi saadaan jopa 500 meripeninkulmaa, joten päivän aika ehtii nähdä paljon Färsaaret uniikkeja maisemia.
Tällä hetkelle vene on moottorien asennuksessa Volvo Pentan tuotekehityskeskuksessa Krossholmenissa Göteborgissa, mistä se siirtyy piakkoin Marellille viimeisteltäväksi ennen toimitusta Färsaarille.