Moottorikäyttöisiä kaksirunkoveneitä eli katamaraaneja puskee venemarkkinoille lisää ja lisää, kun yhä useampi valmistaja haluaa kasvavavasta markkinakakusta siivunsa.
Tähän saakka monet etenkin asuttavista matkakäyttöön tarkoitetuista moottorikateista onvatollut lähinnä purjekattien mastottomia versioita, eikä suosio ole ollut erityisen kummoista. Poikkeuksiakin toki on, ja ne ovat menestyneet järjestään paremmin, paikoin jopa erinomaisesti. Esimerkiksi Fountaine Pajotin, Sunreefin ja Aquilan moottorikatit ovat löytäneet hyvin ostajia, ja Prestigen M-sarja on osoittautumassa suoranaiseksi hitiksi. Samaan aikaan Aquila ja Four Winns ovat avanneet aktiivisesti markkinaa päiväjahtityyppisille perämoottorikateille.
Ranskalainen Catana Group on kiinnostunut molemmista segmenteistä, mutta aikoo täyttää ne yhdellä moottorikatamaraaneihin erikoistuvalla tuotemerkillä, joka on YOT.
Ensimmäinen malli tulee olemaan Välimerellinen T-top-tyyppinen päiväjahti, joka varustetaan kahdella 300-hevosvoimaisella perämoottorilla. Kuvat siitä ovat vielä vähissä, mutta paljastavat ympärikuljettavan keulan aurinkopatjoineen ja sohvineen, neljän istuttavan komentosillan, pentterin sekä takakannen muunneltavan oleskelutilan ja laajan uimatason. Molemmista rungoista löytynee ainakin makuukajuutta ja toiletti.
Lisätietoja ei tarvitse odottaa kauaa, sillä Oliver Poncinin suunnitteleman veneen esiesittely tapahtuu jo tulevana syksynä Cannesin venemessuilla. Ja paljon lisää pitäisi olla luvassa, sillä Catanan tiedote lupailee YOT-malliston kasvavan aikanaan 30–50-jalkaisilla päiväjahtityyppisillä perämoottorimalleilla, sekä tyystin erilaisilla, suuremmilla ja asuttavammilla sisämoottorimalleilla.