Jo Anytecin muutaman vuoden takainen 860 SPD kuuluu alumiinisten avoveneiden aatelisiin. Juuri julkistettu, mallivuodelle 2024 päivitetty versio pistää vielä paremmaksi.
Ensinnäkin perään saa ripustaa nyt 400-hevosvoimaiset koneet. Se tarkoittaa paria Mercuryn 5,7-litraisia V10 Veradoja tai Yamahan 5,6-litraisia XTO V8:ja. 60 solmun huippunopeus rikkoutunee molemmilla helposti. Huippunopeutta tarkoituksenmukaisempaa on ”riittävä” matkanopeus. Tässä tapauksessa 40 tai 45 solmunkin marssivauhti on mahdollinen, ilman että kulutus nousee vielä tolkuttomaksi. Käytännössä 25–45 solmun nopeusalueella puhutaan 2,0–2,5 litran kulutuksesta meripeninkulmalla.
550 litran tankillisessa riittää ajettavaa ja korkea keula ja syvä runko (48 astetta keulassa ja 23 astetta perässä) pitävät huolen siitä, etteivät menohalut lopu oitis, kun tuuli ja aallokko nousee. 860 SPD:llä liikkuu Itämeren puitteissa laajasti. Sadan meripeninkulman päivämatkat ovat niin halutessa nopeita rykäisyjä.
Anytec 860 SPD: uusi ohjaamo ja 2 tai 4 Shark-penkkiä
Ohjaamoa on päivitetty menohalujen mukaiseksi. Leveässä kojelaudassa on nyt tilaa kahdelle näytölle, mikä parantaa nopean ajon navigointia. Kuljettajalla ja apukuskilla on Anytecin parasta luokkaa olevat korkeaselkänojalliset Shark-istuimet, jotka on varustettu Öhlinsin iskunvaimentimella.
Ohjaamon takana on vakiona aurinkotasoksi tai vuoteeksi pedattava U-sohva, jonka keskelle saa pöydän. U-sohvan tilalle voi valita toisen rivin Shark-penkkejä ja niiden taakse jää vielä tilaa säilytystilallisille istuinlaatikoille. Matkustamon saa katettua talvikäyttöönkin sopivalla, tiiviillä ajokuomulla ja varustaa lämmityslaitteella. Talviveneilijöitä ilahduttaa varmasti myös lämmitettävä ratti.
Perän uudet uimatasot ja laitojen muoto ovat huomattavasti aiempaa menevämmän näköiset. Myös targakaari on muotoiltu uudestaan ja on nyt eteenpäin kallellaan, mikä helpottaa kulkua perään. Matkustamosta siirrytään portin kautta takakannelle, jonka laidoilla on istuinlaatikot. Styyrpuurin puolelle voi valita penkin sijaan pentterimoduulin. Toinen myönnytys mukavuudelle on alumiiniturkin vaihtoehtona tarjottava pehmeä kansipinnoite, joka on saumattu näyttävän epäsymmetrisesti.
Mitä muuta vielä voisi toivoa?