Korealaisen jättikonserni Hyundain lonkerot ulottuvat pitkälle. Hyundai, Kia, Ioniq ja Genesis automerkkien lisäksi se on muun muassa maailman suurin laivarakentaja. Vuonna 2020 perustettu Avikus on Hyundai Heavy Industries Groupin autonomisen merenkulun ratkaisujen kehittämiseen keskittyvä startup-yritys, joka on asiallaan jo aika pitkällä.
Se esittelee ensi viikolla alkavilla Fort Lauderdalen venemessuilla Neuboatin, joka yltää autonomisen ajamisen tasolle 2. Taso 2 tarkoittaa, että kulkuväline voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista. Autopuolella ensimmäisiä toisen tason autonomiseen ajamiseen yltäviä järjestelmiä olivat BMW:n Traffic Jam Assist, Teslan Autopilot sekä Volvon Pilot Assist.
Huviveneilyyn tarkoitettu Avikus-pilotti hyödyntää kahta järjestelmää, jotka tuntevat nimet Avikus Navigation Assistant System (NAS) ja Docking Assistant System (DAS). Avikusin mukaan NAS osaa ajaa ja DAS parkkeerata veneen itsenäisesti ja ympäristö huomioiden. Kuljettajan täytyy vain valvoa, että kaikki sujuu kuten pitääkin.
NAS valvoo, tunnistaa ja reagoi ajotilanteisiin reaaliajassa. Sen algoritmit hyödyntävät sekä sensoriteknologiaa että syväoppivia tekoälymenetelmiä. Niiden avulla NAS luo ja toteuttaa turvallisen reitin. Etenemistä voi seurata lisätyn todellisuuden AR-näytöltä sekä yksinkertaisemmin mobiililaitesovelluksella.
DAS on puolestaan oppiva järjestelmä, joka mahdollistaa veneen autonomisen pysäköinnin. Järjestelmään kuuluu 3D-kamerajärjestelmä ja törmäysvaroitin.
Järjestelmän komponentteja ja Neuboatia esitellään messuilla kaikelle kansalle, mutta demonstraatiokoeajot on toistaiseksi varattu vain vene- ja elektroniikkalaitevalmistajien edustajille.