Jarkko Jämsénin ja omistajan yhdessä luoma konsepti vertautuu Balticin mukaan lähinnä superautoon – tosin tämän lelun hinnalla niitä saisi aika monta. Koostaan huolimatta Raven on tarkoitettu lähinnä päiväpurjehdukseen ja hauskanpitoon tositarkoituksella. Voi sillä tehdä toki myös pidempiä reissuja – kovalla vauhdilla.
Baltic 111 Raven on havainnekuvissa kuin ultramoderni yksityyppiraaseri negatiivisella keulalla ja sisäänpäin kaartuvilla laidoilla, jotka liittyvät saumattomasti pyöreään valaskanteen. Varsinainen juttu ovat kuitenkin sen kaksi T-mallista kantosiipeä, jotka voidaan nostaa ja laskea kokonaan. Veneessä on myös tavallinen noin 5-metrinen köli, jossa on painolastia vain 9 300 kiloa, joka tuo vakautta lähinnä ankkurissa. Muuten luotetaan kantosiiven ja runkopainon tuomaan oikaisuvoimaan.
Ravenin riki on melko perinteinen hiilikuitumasto Northin 3Di-purjeilla sekä valikoimalla erilaisia avotuulipurjeita. Avotuuli on tosin suhteellista, sillä veneen vauhti tulee olemaan sellainen, että vauhtituuli tulee keulan puolelta tosituulikulmasta riippumatta.
34-metrinen Baltic 111 on 7,4 metriä leveä. Apukoneeksi tulee 130 kilowattinen sähköpropulsio. Uppouma tulee olemaan vain 55 tonnia, joka on varsin vähän verrattuna vastikään vesille lasketun perinteisemmän samankokoisen veneen 95 tonniin.