Kantosiipiratkaisun on simulaatioiden mukaan uskottu tekevän veneen kulusta entistä tasaisempaa ja vähentävän kallistusta. Tätä konseptia on seurattu mielenkiinnolla ja koepurjehduksen tuloksia odotettu vesi kielellä erityisesti luksusjahtimarkkinoilla.

Venettä on koepurjehdittu tänä kesänä ja siitä on saatu runsaasti kokemusta. Koepurjehduksien aikana on havaittu, että DSS-kantosiipi toimii suunnitellulla tavalla. 

Yhdeksän metrin pituinen, rungon läpi puolelta toiselle liukuva siipi on varsinkin kovemmassa kelissä vähentänyt kallistusta ja rauhoittanut veneen liikettä. Asiantuntija-arvioiden mukaan kantosiiven vaikutus on varsin vaikuttava. Lisäksi ohjaus on koepurjehtijoiden mielestä miellyttävän kevyt ja herkkä.

Kun nyt näyttää siltä, että konsepti toimii, voidaan järjestelmän olettaa yleistyvän. Niin tapahtuu oletettavasti ensin suuremmissa jahdeissa, tulevaisuudessa ehkä vähän pienemmissäkin. Balticin tilauskirjoihin DSS tuo varmasti myös muutaman uuden tilauksen.

Canova ei ole Balticin suurin jahti millään muotoa, mutta silläkin on kokoa ja näköä melkoisesti. Vene on 43,3 metriä pitkä, 9 metriä leveä ja sen uppouma on kunnioitettavat 145 tonnia. Veneessä on kantosiiven lisäksi nostoköli. Köli ylhäällä jahti kulkee 3,8 metrin vedessä ja evä alhaalla syväys on 6,5 metriä. 

Veneen riki on varsin vaikuttava, isopurjeen pinta-ala on 570 neliötä ja fokkakin on 390 neliöinen. Purjeet ovat Northin valmistamat.

www.balticyachts.fi