SR41:ssä yhdistyy valmistajan mukaan olemassa olevien S- ja R-sarjan mallien parhaat puolet, kuinkas muuten. Käytännössä kyse on etenkin Bavarian syömähampaan eli S-sarjan mallien uudistumisesta. SR41 korvaa nykyisen S40:n, mutta tuskin vasta muutaman vuoden ikäistä R40:tä.

Runkomitoista päätellen SR41 rakentuu S40:n rungolle, mutta ulkonäkö ja tilaratkaisu on uusi. Peruskonsepti noudattelee perinteistä sportcruiserien tilaratkaisua, jossa kannen alla on makuutilojen ja toilettien lisäksi myös veneen pääpentteri ja sisäsalonki. 

SR41:n tapauksessa ”omistajanlukaalit” eli isompi makuukajuutta ja erillisellä suihkukomerolla varustettu yksityistoiletti on sijoitettu keskiveneeseen. keulakajuutta on kompaktimpi sovitus, samoin vain salongin suunnasta lähestyttävä yleistoiletti.

Pentterin ja salongin sohvan väliin jää reilusti lattiapinta-alaa ja seisomakorkeuttakin riittänee Bavarian tyyliin yli kaksimetriä, joten ahtaanpaikana kammoa tuskin ilmenee. Kulmapentteri lupailee yleensä sekä hyviä kokkausmahdollisuuksia että säilytystiloja.

Kansitasolla keskikajuutan koko tarkoittanee sitä, että ohjaamon vieressä on tilaa lähinnä loungelle, varsinaisen sohvan asemoituessa paapuurin laidalla taaemmas. Styyrpuurin laidalla ohjaamon jatkeena mallikuvissa pilkottaa ulkopentterimoduuli.

Peräkannen aurinkotasossa on uudenlaista muunneltavuutta.  Liu’tettavan selkänojan ansiosta aurinkotason etureuna toimii avotilan sohvana selkänojan ollessa taka-asennossa. Selkänoja etuasennossa aurinkotasolla puolestaan loikoillaan luontevimmin perää kohti. Erityisen hyvältä näyttää idea, jossa aurinkotason keskiosa nousee pöydäksi, jolloin aivan veden ääreen syntyy kauniin kelin oleskelutila.

Iso uimataso on vakiovaruste, ja lisävarusteena se muuttuu hydrauliseksi. Uimatasoilta pääsee kulkemaan avotilaan ja sivukansille molemmilta puolilta, ainakin kangaskattoluukulla varustetuissa Soft Top ja kuvien Hard Top -versioista. Kolmantena versiona tarjolle tulee lasisella takaseinällä varustettu Coupe.

Konehuoneeseen on tarjolla kaksi sisäperäkonetta. Bensa vaihtoehdon toimittaa MerCruiser, dieselit Volvo Penta. Jälkimmäisestä muodostunee korkeammasta hinnasta huolimatta halutumpi, ellei sitten isojen perämoottorien huuma ala kääntää myös isojen bensasisäperämoottorien suosiota kasvuun.

www.bavariayachts.com

www.venemaailma.fi