Kun kyse on kahdesta mallista ja molempien luvataan avaavan linjoja koko sarjan seuraavaan sukupolveen, niistä löytyy paljon toisilleen identtisiä uudistuksia. Yksi liittyy veneiden markkinointiin. Beneteau aikoo selkeyttää hinnoittelua vähentämällä varustepakettien määrää ja siirtämällä merkittävästi tavaraa lisävarusteista vakiovarustelun puolelle. Tämä koskee nimenomaan tarvikkeita, jotka on tosiasiallisesti hankittava, kun veneen aikoo saada käytännössä purjehdusvalmiiksi.

Molemmat uutuuspurret myydään siten joko kolmen hytin omistajaversioina tai 4-5 hytin chartermalleina, ilman kirjavia varustelistauksia. Suomen maahantuoja Ajola Yachts kertoo ohjelähtöhintoja veneille seuraavasti: Oceanis 47 omistajaversiona 446 780 euroa ja chartermallina 435 485 euroa, Oceanis 52 vastaavasti 592 987,50 ja 558 475 euroa. Kaikki hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron ja ovat alustavia, sillä lopulliset hinnastot varmistuvat vasta ennen veneiden virallista ensiesittelyä Cannesin venenäyttelyssä syyskuussa.

Toinen ostajia ilahduttava asia on se, että laatutasoa on nostettu. Materiaaleja on vaihdettu tasokkaampiin ja selkeimmin se näkyy silmälle puuosissa. Laipioissa ja kalusteissa vanerin päällä oleva jalopuuviilu on nyt tuplat paksumpaa ja kokopuun käyttöä listoissa ja reunuksissa on lisätty. Charterveneissä muovipintaa on näkyvillä enemmän kuin omistajamalleissa, mutta niissäkin on kiinnitetty huomioita pintojen kestävyyteen ja helppoon huollettavuuteen.

Beneteau Oceanis 47

Itse veneistä Oceanis 47 on päämitoiltaan muuten sama kuin edeltäjä 46.1, mutta painoa on tullut noin 400 kg lisää ja molemmat kölivaihtoehdot ovat 10–15 cm matalampia. Veneen voi silti olettaa kantavansa purjeensa leppoisan hyvin, sillä mitenkään ylirikattuja Oceanikset eivät tähän asti ole olleet.

Runko ja riki ovat edelleen Finot-Conq -toimiston käsialaa. Kansijärjestelyt näyttävät olevan ennallaan, keulakannella on kisko itsejalustuvalle fokalle ja sivukansien sisäreunoissa on genuakiskot. Targakaari avotilan etuosassa on edelleen lisävaruste. Se tukee sangen korkeaa ajokuomua sekä aurinkopaneeleilla päällystettävää biminiä.

Rungon suurin leveys jatkuu nyt aivan perään asti. Se antaa väljyyttä ohjaamoon rattien takana ja avotilaankin, jossa L-sohvien välissä on nyt kaksiosainen pöytä. Kulku keskeltä säilyy vapaana, vaikka toisen tai molemmat pöydät laskisi aurinkotasoksi. Perän saa avoimena matalalla uimatasolla, tai korkeammalla suljettuna, jolloin keskelle perää tulee grillipentteri.

Kolmen hytin omistajaversion järjestely ei ole muuttunut kuin mitoituksen senttimetreillä. Keulassa on 160 x 205 cm vuoteella sekä erikseen suihku- ja wc-tiloilla varustettu kajuutta, jossa Beneteaun oman ilmoituksen mukaan on luokkansa runsaimmat säilytystilat. Peräkajuutoiden tilavuus on myös kasvanut ja ne ovat lähes peilikuvat toisistaan. Ainoa ero on se, että styyrpuurin kajuutasta vie pienen kulman samalle laidalle portaikon juureen sijoitettu toiletti.

Sen keulanpuolella on U-sohva ja ruokapöytä, jonka käytävänpuoleisella reunalla on selkänojaton penkki. Vastalaidan loungesohvalta ei ulotu ruokailemaan, mutta sen etupäädyssä laipiota vasten on pöytä navigointiin ja etätöihin. Pentteri on L-muotoinen ja portaikon paapuurin puolella.

Beneteau Oceanis 52

Oceanis 52 korvaa edellisen lippulaivan 51.1:n ja samalla on vaihtunut pääsuunnittelija Berret-Racoupeausta Roberto Biscontiniin. Runko on kasvanut pituutta puolisen metriä ja leveyttä muutamalla sentillä, mutta näyttää silti linjoiltaan hyvin samanlaiselta. Laitapalteet ovat melkein täyspitkät ja nousevat perässä korkealle, pehmeästi pyöristettyinä.

Painoa on tullut lisää noin 500 kg ja molemmat kölivaihtoehdot (1,92 ja 2,36) ovat huomattavasti käytännöllisemmissä mitoissa kuin vanha puoli metriä syvempi performance-köli. Suorituskyky tuskin on ainakaan laskenut, kun maston korkeus on kasvanut 1,4 metriä. Se yhdessä pidemmän keulakolmion kanssa tuo purjealaa lisää noin 17 neliötä.

Keulapurjeille on tässäkin mallissa kiskot sekä st-fokalle että genualle ja ennakkopiirrosten mukaan isonjalus kiinnittyy targakaaren päällä olevaan kukonjalkaan. Se onkin puomin hallinnan kannalta tehokkaampi paikka kuin ruffin päällä.

Myös Oceanis 52 jatkuu täysleveänä perään saakka ja nyt lisäleveyttä on käytetty avotilan kiinnostavan uudenlaiseen sommitteluun. Beneteau käyttää termiä "Diamond Cockpit", kun matkustamo muodostaa kuusikulmion. Sen päähalkaisija on koko ajan avoimena pysyvä kulkutie oviluukulta pedestaalien ohi perään, jonka saa sisarmallin tavoin avoimena tai grillipentterillä suljettavana. Kulmikkaiden laitasohvien etuosissa on mukavat nojailupaikat ruffin seinää vasten ja niiden perät kääntyvät penkkeinä keskemmällä.

Pedestaalit on siirretty lähemmäs veneen keskilinjaa. Tämä avaa rattien etupuolelle hyvän pääsyn vinsseille, lukoille ja sivukansille. Ratkaisua varmasti kiittää ainakin aktiivisesti purjehtiva miehistö, ja Beneteau itse laskee saaneensa avotilaan jopa 30 prosenttia lisää turkkipintaa.

Omistajan versiossa keulakajuutta on kasvanut jo varsinaiseksi makuuhuoneeksi, jossa on erilliset suihkuhuone ja wc sekä reilut pukeutumispenkit parivuoteen molemmin puolin. Charterveneessä tila jaetaan kahtia, mutta kumpaankin kajuuttaan mahtuu silti parivuode ja oma toiletti.

Molemmissa versioissa ruokaillaan styyrpuurin laidalla suurella U-sohvalla pöydän ääressä. Omistajaveneessä sitä vastapäätä on kunnollinen etätyöpiste kaappeineen ja veneen navigointiin sekä laitehallintaan tarvittavalla varustuksella. Siitä perään päin sijoittuu pitkä L-pentteri, josta tarjoilua helpottaa veneen keskelle asettuva puolikorkea laatikosto. Charterversiossa koko paapuurin kyljen salongista vie laitapentteri.

Kaksi peräkajuutta ovat molemmissa veneissä sangen väljästi mitoitettuja niin liikkumisen kuin säilytystilojen osalta. Kolmen kajuutan veneessä päätoiletti on luontevasti portaikosta styyrpuuriin, charterissa siihen tulee kahden kerrospedin lisäkajuutta ja toiletti siirtyy vastalaidalle pentterin ja peräkajuutan väliin.

Alkuperäisen aikataulun mukaan Beneteau suunnittelu julkistavansa molemmat uudet Oceaniksensa vasta syksymmällä ja antavansa niille maailman ensiesittelyn talven venenäyttelyissä Euroopassa. Se, että julkistusta on aikaistettu, kertoo toivottavasti enemmän veistämön tehokkaasta toiminnasta kuin siitä, että kuluvan vuoden uutiset veneiden kysynnästä ovat olleet sangen vaisuja myös tavallisesti luotettavan tasaisesti myyneiden isojen charterpursien osalta.   

www.beneteau.com 

www.ajolayachts.fi