Polestar 2 Standard Range -autosta tuttu 69 kilowattitunnin ajoakku on ensimmäinen askel ruotsalaisen sähkövenevalmistajanan ja kiinalaisen Geelyn omistaman, Volvosta erilleen kasvaneen sähköautomerkin välillä. Akkuyhteistyön myötä Candelan uutuusmalli C-8:n jo entuudestaan sähköveneeksi poikkeuksellisen hyvä toimintamatka kasvaa.
Candelan tehokkuus perustuu etenkin kahteen tekijään, kantosiivillä foilaamiseen ja Candelan itsekehittämään C-Pod-sähkömoottoriin. Lopputulos lienee hyötysuhteelta ylivoimaisesti paras tällä hetkellä sarjatuotannossa oleva moottorivene.
Candelan mukaan C-8 kuluttaa yli 20 solmun nopeuksilla 80 prosenttia vähemmän energiaa kuin perinteiset liukuvarunkoiset moottoriveneet. C-8 nousee kantosiiville noin 16 solmun nopeudessa ja tarvitsee 22 solmun matkavauhdilla foilaamiseen vain 23 kilowatin eli noin 30 hevosvoiman tehon. Perinteisen liukuvarunkoisen veneen liikuttamiseen vastaavalla nopeudella tarvitaan tyypillisesti noin 120 kilowattia eli 160 hevosvoimaa. Tarvittaessa C-Pod-moottorista irtoaa 75 kilowatin eli 100 hevosvoiman hetkellinen huipputeho, mutta huippunopeus on rajoitettu 27 solmuun.
Polestar-akun myötä Candelaan tulee myös pikalatausmahdollisuus, mikä avaa sähköveneilylle uusia mahdollisuuksia, kunhan pikalatausinfra satamissa kohenee. Jotain viitteitä pikalatausinfran syntyyn alkaa jo siellä täällä näkyä, esimerkiksi Norjassa ja Alankomaissa.
Daycruiser, T-Top ja kuvan Hardtop-versioina saatavan, 8,5-metrisen C-8:n verolliset hinnat alkavat avomallin 410 000 eurosta, HT-mallin lisähinta on vajaat 20 000 euroa. Jos laittaa tilauksen sisään nyt, lupaillaan toimitusta vuoden 2024 toiselle neljännekselle.