Kokonaispituudeltaan 11,55-metrinen ja leveydeltään 8,12-metrinen kolmirunkovene on käynyt läpi kahden ja puolen vuoden suunnitteluprosessin. Veneen pikkusisko 32 ja isonen 40 ovat näyttäviä ja menestyneitä veneitä, joten uudella mallilla on melkoiset odotukset niskassaan.

Tanskalaisuutuudessa on nyt ensi kertaa käänteinen keula, mutta mielenkiintoisin suunnitteluyksityiskohta on veneen runkojen pohjassa. Rungot ovat vesilinjasta lähtien selkeästi kapeampia ja runkojen etuosa on aaltojahalkovan terävä, muuttuen lähes tasaiseksi peräosaa kohden mentäessä. 

Kuivapainoltaan vain 4,5-tonninen Dragonfly 36 on suunniteltu nopeaksi matkaveneeksi sellaista arvostaville multihulluille, joiden lompakko on kunnossa. Sen maksimipaino miehistöllä, kaikilla varusteilla ja nesteillä lastattuna on valmistajan mukaan 6,7 tonnia.

Dragonfly 36:n saa perusmallina ja Performance-mallina, jossa on pidempi masto ja näin enemmän purjepintaa. Kummankin mallin mastot ovat hiilikuituisia. Jo perusmallin purjeala kryssillä on 80 neliömetriä, mutta kilpaversiossa tämä kasvaa vielä 15 neliöllä. Genaakkeri on kunnioitettavat 150 neliömetriä. 

Uutukainen on kokoontaitettava, kuten muutkin merkin veneet. Ponttonit kylkeen vedettyinä kuljetuksen leveys on kuitenkin vielä 3,7 metriä, joten ihan normaalilla peräkärryllä veneen kuljettaminen ei onnistu. Muita mainittavia mittoja ovat 67 senttimetrin syväys nostoköli ylhäällä ja apumoottorin hevosvoimat, jotka voi valita 30 ja 40 pollen välillä.

Nukkumapaikat on viidelle. Lisäksi varustukseen kuuluu luonnollisesti täysin varusteltu pentteri sekä asialliset wc- ja suihkutilat. Istumakaukalo on suojaisa ja veneessä on tuplaruorit helpottamassa perämiehen töitä. 

Uusi Dragonfly 36 on erittäin kiinnostava vene vauhtipotentiaalinsa vuoksi. Tällaisella veneellä pääsee sopivissa oloissa helposti 20 solmun nopeuksiin osaavissa käsissä. Ainoa varjopuoli tanskalaisuutuudessa on sen hinta: 495 000 euroa ilman veroja.

www.dragonfly.dk