Erona on se, että kun muut ovat ostaneet katamaraanivalmistan, Dufourin katamaraani on omaa tuotantoa. Sen on piirtänyt tehtaan hovisuunnittelija Umberto Felci yhdessä Lorenzo Giovannozzin kanssa.
Ensimmäinen malli on katiksi isohko, kokonaispituudeltaan 48 jalkaa, ja se on nimetty Dufourin kattiosaston mukaisesti nimellä Dufour Catamarans 48.
Veneessä on paljon samaa kuin kilpailijoissa, mutta myös erilaisia ratkaisuja.
Masto on tuotu veneen keskivaiheille, lähelle painopistettä. Puomin pituus on saatu varsin lyhyeksi ja isopurjeen koko kohtuukokoiseksi, jotta sitä on helpompi hallita. Samalla keulaan saadaan itseskuuttaava fokka. Vastatuulipurjeiden pinta-ala on 124 m2.
Ohjaamo on nostettu kovan biminin päälle, mikä poikkeaa muista valmistajista. Se on kunnon flybridge, jossa kipparin ei tarvitse olla yksinään, sillä osastoa kiertää tilava u-sohva matkustajia varten.
Keulan trampoliinit ovat aika pienet, mutta sen sijaan auringonpalvojille on pari patjaa salongin etupuolella kovalla kannella.
Omistajan sviitti on varsin perinteinen, vuode perässä ja pesuhuone keulassa. Vierasosastossa hytit ovat päädyissä, mutta keulavuode on käännetty poikittain ja kajuuttojen välisen käytävän tilalle on sijoitettu toiletit ja huoltotila, jonka voi sisustaa pesutuvaksi, lisäkeittiöksi tai varastoksi.
Ensivaikutelma on, että tila on käytetty paremmin hyödyksi kuin useissa kilpailijoissa, ja uudistukset ovat pirteitä ja tervetulleita.
Dufour Catamarans 48:n suunnitelmat julkaistiin Pariisin venenäyttelyssä joulukuussa.