Candela P-8:n tavoin Edorado 8S on kahdeksan metrin kokoluokan daycruiser, jonka tehokkuus perustuu kulkuvastuksen minimoimiseen suuremmilla nopeuksilla. Candelan tavoin Edorado on päätynyt nostamaan veneen kantosiipien varaan ylös vedestä.

Edoradon julkistuspakettia tutkiessa kaikki kuulostaa jotenkin tutulta. Tai sanotaan suoraan: aivan Candelalta.

8,4 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä runko on tehty hiilikuidusta, minkä ansiosta kokonaispaino pysyy alle kahdessa tonnissa. Kantosiivet ovat lähtökohtaisesti rungon sisällä, jolloin Edoradon syväys on vain 45 senttiä.

"Lentotilassa" Edorado foilaa automaattisesti 100 kertaa sekunnissa säätyvien kantosiipien varassa. Lentojärjestelmä tuntee nimen Automatic Control System. Kantosiiville nouseminen vähentää kulkuvastusta Edoradon mukaan vähintään 60 prosentilla. 

25 solmun matkanopeudella Edoradolle luvataan 40 meripeninkulman toimintasäde. Ajoakun kapasiteetiksi kerrotaan 80 kilowattituntia Huippunopeus on rajoitettu 38 solmuun. Tähän päästään kahdella 50 kilowatin tehoisella sähkömoottorilla, jotka on integroitu takafoileihin. Potkurit ovat Volvo Pentan IPS- ja FWD-vetolaitteiden tavoin potkuriakselin etupuolella.

Kojelaudassa on kolme 15-tuumaista kosketusnäyttöä, joten halutessa informaatiotulva on taattu. Lisäksi voi näprätä Edoradon mobiiliäppiä. Kolareita ehkäisee patentoitu Collision Impact Safety System, jonka toimintaa ei tiedotteessa vielä tarkemmin avata. Päivitykset pystyy tekemään kuitenkin netin kautta.

Avotila on kompakti viiden hengen kaukalo, jonka jatkeena on pitkä loikoilutaso. Peräpeili taittuu auki pieneksi uimatasoksi. Käytännöllisyys ei ihan heti vakuuta: esimerkiksi jo veneen kulkuyhteydet vaikuttavat melko haasteellisilta.

Edorado 8S:n ensimmäiset Launch Edition -erikoismallit aiotaan myydä valikoiduille ostajille, mutta vakiomallien ennakkotilauksia otetaan vastaan myös kaiken maailman "taviksilta". Hinnaksi on määritelty 350 000 euroa + verot.

www.edoradomarine.com