Elwoodin ideana on tuottaa nykyaikaisin valmistustavoin perinteisen näköisiä, mutta sähkömoottorilla varustettuja puuveneitä. Uudesta 950e:stä tulee valmistuessaan malliston lippulaiva. 

950e:n mittasuhteet ovat pienempien Elwoodien tavoin tavanomaisesta poikkeavat. Sen pirtuvenemäisen solakka runko on vain 2,3 metriä leveä. Kapeus pienentää sekä kulkuvastusta että painoa, mikä sopii mainiosti sähköveneteemaan. Elwood 950:n kuivapainoksi ilmoitetaan vain 1 600 kiloa.

Moottoreina on kaksi suomalaisen Oceanvoltin 10-kilowattista sähkömyllyä, saildrive-vetolaiteversioina. Tehoa on siihen nähden paljon, että vastaavilla Oceanvolteilla liikutellaan 40­–50-jalan pituisia ja 10 tonnin painoisia purjekatamaraanejakin. Ajoakuston koko on peräti 57,6 kilowattituntia. Sähköpropulsiojärjestelmän käyttöjännite on maltilliset 48 volttia.

Seitsemän solmun matkanopeudella ajoaikaa luvataan noin 11 tuntia eli matkaa pystyy taittamaan kerralla matkaveneilyynkin riittävät 80 meripeninkulmaa. 13 solmun huippunopeudellakin toimintasäde on vielä 35 meripeninkulmaa.

Tilaa pitäisi löytyä jopa kahdeksalle, jotka mahtuvat matkustamaan ja oleskelemaan keskiveneen avotilassa. Majoituskapasiteetti riittää keulakajuutan kahden parivuoteen ja takahytin kahden sinkkuvuoteen myötä ainakin kuudelle.

Elwood valmistetaan pääasiassa mäntyvanerista. Näkyvissä kohdissa ja koristeosissa on käytetty myös koivua ja mahonkia. Rungon kaikki puuosat on kyllästetty ja pintakäsitelty epoksilla täysin vesi- ja höyrytiiviiksi. Pintakerroksena on lakka tai maali, joka ei vaadi muuta kuin puhtaana ja ehjän pitämisen, aivan kuten lujitemuoviveneen gelcoat-pinta tai auton maalipinta.

Elwood 950e:n hinnat alkavat 199 000 eurosta. Kun nimen laittaa kauppakirjaan, luvataan veneen valmistuvan vuodessa.

www.elwood.fi