Fjordin mallisto on siirtymässä X-sukupolveen, jossa XP tarkoittaa perä- ja XL sisämoottoriversiota. Molemmissa tapauksissa uutukaisten on tarkoitus olla edeltävää Open-mallisukupolvea tilavampia ja kustomoitavampia.
Mallimerkinnän ratkaiseva valinta tehdään XP:n kahden Mercuryn 400-hevosvoimaisen V10-perämoottorin tai XL:n Volvo Pentan dieselsisäperien välillä. Jälkimmäiseen voi valita joko 2 x 320 -hevosvoimaiset D4:t tai 2 x 440 -hevosvoimaiset D6:t. XP on vaihtoehdoista oletettavasti ripein, mutta XL.t taloudellisempia.
Tilaratkaisun kustomoitavuus on hiukan teennäistä, sillä kahden ohjaamon penkin, puolikkaan pentterin ja sohvan vakioversioon tuskin kukaan tyytyy. Koko kalustepaketti sisältää kolmannen komentosillan penkin ja pentterilaajennuksen, toisen sohvarivin ja sohvien väliin tulevat pöydät sekä perän aurinkotason, jonka alla on kookas tavaratila. XP-versiossa se ulottuu syvälle turkin alle, missä XL:ssä on konehuone. Ympärikuljettava tilaratkaisu jatkuu myös keulassa, kiertäen syvällä laitojen suojassa tuulilasin etupuolella olevan keulakannen aurinkotason.
Ulkonäöllisesti yksi X-sukupolven Fjord-mallien selkein ero edeltäjiin on korkeampi tuulilasi ja oleellisesti entistä suurempi T-top. Muutoin ollaan tutuilla linjoilla, joita monet ovat kopioineet: Fjord kuuluu modernien T-top-veneiden muotokielen uranuurtajiin.
Kannen alla on parivuoteella varustettu kajuutta sekä suihkukomerolla varustettu toiletti. Satunnainen yöpyminen on sallittu, mutta eiköhän tämä(kin) Fjord-pari mene ennemmin päiväristeilyjen ja vaikkapa illallisen cocktail-etkoilujen alustaksi kuin yöpymiskäyttöön.
Ehkäpä hiukan yllättäen dieselkoneisen XL:n hinnat alkavat alempaa kuin XP:n. Kaikissa on mukana satama-joystick, XP:ssä myös taivasankkuri, josta XL:ssä pitää maksaa ekstraa. Ihan halvalla Fjordien makuun ei pääse, sillä joka tapauksessa verolliset tahdashinnat ampuvat 600 000 euron tuntumaan.