Kansainvälisesti kasvussa oleva katamaraanirunkoisten moottoriveneiden luokka kiinnostaa monia venevalmistajia. Ranskalainen Groupe Beneteau ei ole poikkeus. Se on valjastanut moottorikattien valmistukseen ja markkinasiivun varmistukseen kaksi tuttua tuotemerkkiä: Prestigen ja Four Winnsin. Jako on selkeä, Prestige vastaa matka- ja moottorijahtikattien segmentistä, Four Winns keskittyy perämoottoreilla varustettujen päivä- ja viikonloppuveneiden luokkaan.
Four Winns esitteli ensimmäisen katamaraaninsa kohta kaksi vuotta sitten Cannesin venemessuilla. TH36 oli siinä vaiheessa vielä vähän raakile, mutta kehitystyötä on jatkettu ja nyt on vuorossa uusi startti. Tuloksena on syyskuun puolivälissä Cannesin messuilla esiteltävä TH38.
Vaikka Four Winns ei sitä mitenkään erityisesti mainosta, on TH38 perustoiltaan pitkälti sama vene kuin alkuperäinen TH36. Esimerkiksi tilaratkaisu on oikeastaan identtinen eikä mitoissa tai tekniikassakaan ole kuin marginaalisia eroja. Varusteluvaihtoehtojen ohella uutta on lähinnä TH38:n tuulilasi, jonka voi valita matalana tai HT-katon yläreunaan yltävänä korkeana. Tuulilasiversioiden hintaero on 4 500 euron luokkaa.
TH38:n tehdashinnat alkavat Suomen arvonlisäverokannalla 590 000 eurosta. Vakiokoneina on kaksi Mercuryn 300-hevosvoimaista V8-perämoottoria. Joystickin saa lisävarusteena, ja se tulee vakiona tehokkaampien 350-hevosvoimaisten V10:en kanssa. Silloin hintalapussa on 625 000 euron lähtölukema. Hinta ei jää siihen, sillä erilaisia optioita ja lisävarusteita on paljon. Oman version voi käydä konfiguroimassa Four Winnsin nettisivuilla.
Four Winns TH33 – Vähän maltillisempi ja paljon mielenkiintoisempi
Four Winnsin Cannesissa esiteltävästä kaksirunkokaksikosta mielenkiintoisempi on pienempi TH33. Se on täysin uusi konstruktio, ja ajaa huomattavasti TH38:a helpommin hahmotettavaan 10 metristen päivä- ja viikonloppujahtien luokkaan.
Pituuteen nähden katamaraanirunkoinen TH33 on leveä, mittaa on yli 3,8 metriä. Esimerkiksi saman pituinen ja samaa genreä edustava yksirunkoinen Saxdor 320 GTO on alle 3,2 metriä leveä. Ero on huomattava, varsinkin kun TH33:ssa leveys jatkuu kateille tyypilliseen tapaan lähes täysimääräisenä aivan keulaan saakka.
Ulko-oleskeluun pyhitettyä kansitilaa onkin TH33:ssa kosolti. Keulaosastossa on kaksi erillistä sohvaryhmää, joita voi täydentää pöydillä tai täyttää aurinkotasoiksi. Keulasta perään siirrytään keskeltä avautuvan tuulilasin läpi. Komentosillalla on molemmin puolin paripenkit, eli leveyden ansiosta tilaa neljälle. Ohjaamon puolelle kojelautaan mahtuu kaksi 12-tuumaista näyttöä, apukuski(e)n puolellekin saa seitsemäntuumaisen lisänäytön.
Jääkaapin, pesualtaan, roskiksen ja sähkögrillin yhteen sovittava pentterilipasto on paapuurin laidalla, ja sen jatkeena on perään poikittain taittuva kookas kulmasohva. Styyrpuurin puolella kokonaisuutta täydentää vähän pienempi kulmasohva. Uimatasoja on oikeastaan kolme, moottorien sivuilla peräkulmissa ja koneiden keskellä. Uimatikkaat on asemoitu keskimmäiseen.
Sisätiloja on runsaisiin ulkotiloihin nähden vain vähän, koska kymmenmetrisen katamaraanin solakkoihin runkoihin ei ihmeitä mahdu. Jotain kuitenkin, sillä paapuurin rungossa on vakiona toiletti ja styyrpuurin rungossa varastotila, jonka saa lisävarusteena parivuoteelliseksi makuukajuutaksi kalustettuna ja verhoiltuna. Sisäänkäynti sähkö-wc:llä ja varsin riittoisalla 120 litran septitankilla varustettuun toilettiin tapahtuu tuulilasin takaa paapuurin pulpettiin avautuvasta oviaukosta, makuukajuuttaan taasen tuulilasin etupuolelta etuavotilan sohvan päätyyn aukeavasta luukusta.
Väljien kansitilojen ohella Four Winns painottaa TH33:n vakautta ja mukavuutta, mikä tekee siitä mainion oleskelualustan pitkillekin päiväretkille. Maisemakin vaihtuu tarvittaessa kohtuullisen ripeästi, sillä moottorivaihtoehtoina ovat 2x250 tai 2x300-hevosvoimaiset Mercuryt tai Yamahat. Tehokkaampien vaihtoehtojen mukana tulee joystick-hallintalaite, perusmalleissa pitää tulla toimeen ilman.
Lähtöhinnat asettuvat 370 000 ja 385 000 euron väliin, mutta lisävarustelu nostaa realistiset pakettihinnat käytännössä 450 000 euron tuntumaan. Noin 20 000 euroa kuluu jo HT-kattoon, toinen mokoma varustepakettiin tai pariin. Eikä kukaan tuskin halua TH33:sta paljaalla lujitemuoviturkilla, vaan sen pintaan valitaan joko synteettinen Marine Mat (6 500 €) tai tiikin korvaava, 70 prosenttisesti ympäristösertifioitua irokoa oleva Irodeck -pinnoite (14 000 €).
Four Winns esittelee molemmat TH-mallit syyskuussa Cannesin venemessuilla. Suomeen ei ole vielä yhtään uuden aallon Four Winns -katamaraania myyty, mutta ehkäpä sekin päivä on varsinkin uuden TH33:n myötä ainakin askeleen lähempänä.