Galeonilla on useita avattavilla laitaterasseilla varustettuja malleja, mutta tähän saakka niistä pienin on ollut lähes 14,5-metrinen 460 Fly. Tammikuussa ensiesiteltävä 400 Fly tuo konseptin 12-metrin kokoluokkaan.
Laitaterassit ovat tosin lisävaruste, mutta käytännössä kaikki isommat Galeonit mihin terassit saa, on niillä myös tilattu. 400 Flyhin terassit maksavat 35 500 euroa. Avattavien terassien mukana tulee myös avattavat kansisalongin sivuikkunat. Pieni, mutta mukava uutuus on laitaterassien etureunaan lisätyt uimaportaat.
Kansisalonki muistuttaa tilaratkaisultaan suosittua 420 Flyta. Se tarkoittaa pentterin sijaitsevan sisäohjaamon vieressä paapuurin laidalla, mikä jättää kansisalongin takaosan vapaaksi styyrpuurin puolen u-sohvalle ja paapuurin laitasohvalle. Sisäohjaamon yhteydessä on suoraan sivukannelle johtava liukuovi, joka nopeuttaa oleellisesti kipparin osallistumismahdollisuutta rantautumispuuhiin.
Takaseinä koostuu kolmesta, yhteen taittuvasta lohkosta, jonka jälkeen koko nipun voi avata, joten peräseinä aukeaa kokonaisuudessaan. Sen jälkeen u-sohvan takasakaran voi vielä kääntää styyrpuurin laidalle pitkittään, mikä käytännössä yhdistää kansisalongin ja avotilan sohvat toisiinsa saattaen kansisalongin ja avotilan fuusion liki saumattomaksi.
Takakannen konseptiin kuuluu lisäksi uimatasolta operoitava grillitiski, johon kuuluu sähkögrillin lisäksi lämminvesihanalla varustettu pesuallas, leikkuutaso, roskakori ja säilytystila. Paikka on vakiona, mutta toiminnallisuus eli varusteet tulevat vasta reilun 3 500 euron wet bar -paketin mukana. Myös flybridgen sähkögrilli löytyy optiolistalta, mutta uimatason kokonaisuus tuntuu tässä tapauksessa luontevammalta ja toimivammalta. Yläkannen aurinkoon kaipaa ennemmin jääkaappia ja jääpalakonetta, jotka nekin ovat toki saatavilla.
Alimmalta eli majoituskannelta löytyy kahden makuukajuutan ja kahden toiletin tilaratkaisu. Omistajankajuutta on keskiveneessä, jossa on hyödynnetty koko veneen leveys ja mahdollisuus kookkaisiin runkoikkunoihin. Seisomakorkeutta kajuutan eteistilassa on 195 senttiä ja vuoteen ympärillä 100–175 senttiä. Kajuutan laidoille näyttäisi mahtuvan varsin vaivatta vaatekaapit, sohva sekä meikkipöydällä ja esiin taittuvalla jakkaralla varustettu lipasto.
Mastersviitin toiletti on styyrpuurin laidalla ja etenkin sen erilliselle suihkukomerolle näyttäisi olevan annettu senttejä.
Keulakajuutassa on vakiona paapuurin laitaa mukaileva kiinteä parivuode, mutta pohjakuvassa näkyvän yhteen tai erilleen liu’utettavan saksivuoteen saa lisävarusteena. Paapuurin laidalla olevaan toilettiin on kaksi sisäänkäyntiä, toinen käytävältä ja toinen keulakajuutasta.
Mittoja Galeon on julkaissut vielä niukasti, mutta 400 Flyn kokonaispituudeksi ilmoitetaan 12,5 metriä ja leveydeksi tasan neljä. Mallistossa se siirtää historiaan 380 Flyn.
Moottorivalikoima on Galeonin tapaan laaja ja sikäli monipuolinen, että se sisältää kolme erilaista voimansiirtoratkaisua. 400 Flyn saa akselivetoisena, perävetolaitteilla tai IPS-vetolaitteilla varustettuna. Tekniikan toimittaa aina Volvo Penta.
Pääpaino on perävetolaitevaihtoehdoissa, joita on viisi. Vakiokoneina on kaksi 270-hevosvoimaista D4:ää, mutta niiden yhteyteen ei saa avattavia laitaterasseja. Seuraavat tehopykälät ovat 2 x 300, 2 x 320 ja 2 x 380 hevosvoimaa. Kaikissa käytetään Volvo Pentan uutta hydraulisella kytkimellä varustettua DPI-perävetolaitetta, mikä tuo tullessaan myös täysin sähköisen ohjauksen. Perinteisen akselivetoisen vaihtoehdon muodostaa kaksi 440-hevosvoimaista D6:sta ja IPS-vaihtoehtona on 2 x 380-hevosvoimainen D6-IPS500.
Hinnat alkavat himan alle 425 000 eurosta (vapaasti tehtaalla sisältäen Suomen 24 prosentin arvonlisäveron). 320-hevosvoimaisten koneiden lisähinta on noin 30 000 euroa ja 380-heppaisten 50 000 euroa. Halvimmalla hevosvoimia saa akselivetoisessa versiossa, jonka lisähinta on noin 40 000 euroa. IPS-vaihtoehto nostaa pakettihinnan puoleen miljoonaan.
Vakiovarustus on niukka, joten lisävarustelistaa pääsee kahlaamaan läpi huolella. Vakiopaketti pitää sisällään lähinnä mattamaalatun tammisisustuksen, sähkö-wc:t, maasähkö- ja lämminvesijärjestelmät, sähköisen keula-ankkurivinssin, uimatason ja avotilan tiikit sekä keittiökoneet (230 V sähköliesi, mikroaaltouuni ja 130 l jääkaappi).
Lisävarustelistan isoja linjoja ja valintoja edustavat esimerkiksi joystick-ohjaus (23 000 €, IPS:ssä vakio), erikoissisustus (8–15 000 €), lämmitys- (10 000 €) ja/tai ilmastointilaite (21 000 €), generaattori (16 000 €), keula- (8 000 €) ja peräpotkuri (11 000 €), hydraulinen uimataso (30 000 €), runkoväri (teippaus 10 000 €, metallihohtomaalaus 18 000 €) sekä noin 30 000 euron peruspaketti elektroniikkaa (kaksi karttaplotteri, tutka, ais-vhf ja autopilotti), mutta varmasti veneeseen halutaan ja tarvitaan myös esimerkiksi verhot, yläohjaamon ja avotilan satamapeitteet, viihdelektroniikkaa, valaistusta ja ajoavustimia.
Pikaisen hinnastoselauksen perusteella reaalihinta asettunee avattavilla laitaterasseilla, keskikoon moottoreilla ja mukavalla varustuksella 600– 650 000 euron hintaluokkaan. Suomen markkinoilla Galeon 400 Flyn lähimmät kilpailijat ovat Bavaria R40 Fly, Grandezza 40 Fly, Nimbus 405 Flybridge ja Prestige 420. Livenä Galeoniin pääsee tutustumaan ensimmäistä kertaa ensi tammikuussa Düsseldorfissa, ja tällä tietoa heti sen perään myös helmikuussa Helsingin Vene 20 Båt -messuilla.