Veneilyn ja merenkulun kannalta merkittäviä tuettavia kohteita ovat kolme klassikkovenettä (kuvassa Ruissalon telakan 5m-luokan Carola), matkustajahöyrylaiva, proomu sekä höyryjäänmurtaja. Lisäksi tukea sai perämoottorimuseo, vapaa-ajan veneilyn kulttuurihistorian tallennushanke sekä Mahogany Yachting Society ry:n telakan kunnostusprojekti.
Vesiliikenteeseen liittyviä hankkeita oli yhteensä 14, ja ne muodostivat yhden suurimmista hakijaryhmistä. Avustettujen kohteiden kirjo kertoo suomalaisen merenkulun ja veneilyn kulttuuriperinnön monimuotoisuudesta: mukana on niin suuria höyrylaivoja kuin pienempiä klassikkoveneitä, joiden ylläpito vaatii erityistä asiantuntemusta ja intohimoa.
Avustuksia myönnettiin myös muun muassa vapaa-ajan veneilyn kulttuurihistorian tallennushankkeelle sekä Outboardmuseum-yhdistyksen arkiston digitointityölle, hankkeille, jotka vahvistavat suomalaisen veneilyn kulttuuriperinnön säilymistä tuleville sukupolville.
Tukea laivoille, veneille ja tutkimukselle jo yli 30 vuoden ajan
Museovirasto on tukenut historiallisten laivojen kunnostusta jo vuodesta 1994. Vuodesta 2011 lähtien avustuksia on voitu myöntää myös veneille, ja nykyisin tuki kattaa kaikki liikennemuodot sekä niihin liittyvät tutkimus-, suunnittelu- ja tallennushankkeet.
Kaikkiaan Museovirasto sai huhtikuussa päättyneessä haussa 49 hakemusta, ja haettu kokonaissumma oli noin 783 000 euroa. Suurin myönnetty avustus oli 40 000 euroa ja pienin 2 500 euroa. Vuoden 2025 haussa avustuksia haettiin ensimmäistä kertaa uudessa haeavustuksia.fi-palvelussa, joka kokoaa valtionapuviranomaisten avustushaut yhteen.





