Galeon 420 Fly on yksi puolalaisveistämön menestysmalleista, joten uutuudelle on varmasti kovat odotukset. Ensitiedot 440 Flysta ovat siinä määrin lupaavia, ettei suurta huolta epäonnistumisesta kannata kantaa.
14-metrisessä 440 Flyssa on Galeonille tunnusomaiset, perään asti ulottuvat avautuvat laitaterassit. Uutuutena laitaterasseihin saa ikkunat, joiden läpi kelpaa tähyillä kristallin kirkasta vettä, jos sellaista sattuu alla olemaan. Hydraulinen uimataso, peräpeilin grillitaso sekä avotilan kookas kulmasohva viimeistelevät perän Beach Moden.
Selkeästi uutta ilmettä on tullut keulaan, jota on muotoiltu aiempaa leveämmäksi. Vastaavia piirteitä on nähty voimakkaampina Galeonin jenkkimarkkinoille tarkoitetuissa GTO-perämoottorimalleissa.
Keulakannella on pitäydytty perinteisessä aurinkotasossa, johon saa toki asetettua selkänojatyynyt istumista tai loikoilua mukavoittamaan ja biminin suojaamaan liialta paisteelta. Yläkannella keskitytään istuskeluun, matkantekoon ja miksei myös vaikka ulkoilmaruokailuun tilavalla kulmasohvalla. Flybridgellä on oma pentterikaappi, johon saa vesipisteen lisäksi grillin ja jääkaapin.
Varsinainen pentteri on sijoitettu ehkä hieman yllättäen entiseen kaltaisesti kansisalongin etuosaan paapuurin laidalle ja sisäohjaamon viereen, vaikka takapentterit ovat nykyisin valtavirtaa. Ratkaisun ansiosta kansisalongin oleskelutilat levittyvän veneen molemmille laidoille: styyrpuurin puolella on iso U-sohva, ja sitä vastapäätä paapuurin puolelta löytyy pienempi suora sohva.
Iso parannus edeltäjään nähden on sisäohjaamon sivuliukuovi, josta kuski pääsee kulkemaan suoraan sivukannelle. Ovi helpottaa huomattavasti kuljettajan osallistumista rantautumisiin ja helpottaa siten veneen käsittelyä pienellä miehistöllä.
Majoituskannelle on saatavilla kolme vaihtoehtoista tilaratkaisua. Vakiona tulee kolmen makuukajuutan ja kahden toiletin yhdistelmä, jossa isompi toiletti on varattu keskiveneessä sijaitsevan mastersviitin asukeille ja pienempi toiletti yhteiskäyttöön. Keulassa on parivuoteella ja paapuurin laidalla kerrosvuoteilla varustetut kajuutat.
Valinnainen kolmen kajuutan sovellus siirtää omistajankajuutan keulaan, toiletit vastakkaisille laidoille ja vieraskajuutat vierekkäin keskiveneeseen. Väljyyttä ja tasaveroisia majoittumismukavuuksia haluaville on tarjolla kahden makuukajuutan ja kahden suihkukomerolla varustetun toiletin setup.
Moottorivaihtoehtoja on ainakin alkuvaiheessa kolme, mikä sisältää kaksi erilaista voimansiirtotapaa. Kahden 440-hevosvoimaisen Volvo Penta D6-dieselin jatkeeksi voi valita joko perinteisen suoran akselivedon tai IPS-vetolaitteet. Tehokkaammat 480-hevosvoimaiset D6:t saa akselivedolla. vain jälkimmäisillä. Kauden 2023 hinnat alkavat 758 000 eurosta.
Galeon julkisti 440 Flyn kanssa samaan aikaan myös 450 HTC:n eli ilman yläohjaamoa tulevan version. Siinä on yläkannen tilalla lasikatto ja kookas sähkötoiminen kattoluukku. Muutoin 450 HTC jakaa 440 Flyn tekniikan ja tilat. Asetelma on sama kuin aiemmassa 420 Fly/430 HTC -malliparissa. Tuohon sarjaan kuuluu myös sportbridge-versio 430 Sky. Aika näyttää saadaanko sellainen myös uuteen 440/450-sarjaan.