Uusi 52 on luonnollisesti sukunäköinen Grand Soleilin muiden tuoreiden mallien kanssa. Linjat ovat puhtaat ja vaikka runko on eittämättä modernin suorituskykyisen näköinen, puuttuvat siitä suurimmalle osalle nykyveneistä niin tyypilliset terävät palletaitteet rungossa.
GS 52:n ruffi on matala ja verraten lyhyt. Näin kansitila on suurimmalta osaltaan täysin tasainen – vaikutelma, jota upotetut kansiluukut vielä lisäävät Malliversioita on itseasiassa kaksi, Performance ja vielä urheilullisempi Race. Erot näkyvät rikissä ja kannella. Performance-versiossa kaikki säädöt on vedetty taakse kahdelle vinssille, niin ettei suuressa istumakaukalossa oleskelevien vieraiden tarvitse osallistua purjehdustoimenpiteisiin. Race-versiossa on kuusi vinssiä ja perinteisempi meininki kannella.
Kauttaaltaan sandwich-rakenteinen GS 52 on Matteo Pollin piirtämä, tiloista on vastannut Nauta Design. Sisusta on varsin mukavan ja elegantin näköinen. Valmistajan mukaan kaikki sisustuksen elementit ovat kuitenkin rakennettu mahdollisimman kevyestä materiaalista, ettei veneen paino nouse.
Tilaratkaisussa on kolme makuukajuuttaa: omistajan hytti keulassa ja vieraskabiinit takana. Niistä styyrpuurinpuoleisen voi valita joko pari- tai V-vuoteella. U-pentterin toinen sivu päättyy tarjoilun kannalta sopivaan puolisaarekkeeseen. Valmistaja hehkuttaa välimerelliseen tyyliin veneen runsaita, kokonaisvetoisuudeltaan 172-litraisia kylmätiloja. Toinen kohdeyleisöstä kertova nosto on valmistajan kehuma kolmialueinen ilmastointi.
Grand Soleil 52:n runkopituus on 16,20, leveys 5,15 ja standardisyväys 2,90 metriä. Tarjolla on myös matalammat, 2,3 tai 2,7 metrin kölit. Kölien evät ovat terästä ja bulbi lyijyseosta. Vakiokölillä kuivapainoksi ilmoitetaan 16,5 tonnia. Moottorivalinnan voi tehdä 75-hevosvoimaisen Volvo Pentan tai 80-hevosvosvoimaisen Yanmarin välillä.