Greenline kuuluu moottoriveneiden voimalinjan sähköistämisen pioneereihin. Se on keskittynyt etenkin hybridivaihtoehtoihin, joka löytyy malliston kaikista kokoluokista.

Uuden 42:n perusmalli on kuitenkin yhä täysdiesel. Greenline ei siinäkään mässäile tehoilla, eikä huippunopeus ole niin tärkeää. Sen sijaan tavoitteena on ollut laaja ja luonteva matkanopeusalue, joka ulottuu uppoumanopeuksista liukunopeuksiin, ilman kynnystä. Kahdella akselivetoisella ja 250-hevosvoimaisella Yanmarin dieselillä 42:lle lupaillaan 25 solmun huippunopeutta. 

Kattoa koristaa vakiona laaja aurinkopaneeli, joka tuottaa virtaa kulutuslaitteille ja kuuden kilowattitunnin akustolle parhaimmillaan jopa 4,3 kilowatin teholla. Hybridiversiossa moottorien ja merivaihteiden välissä on 23 kilowatin sähkömoottorit. Täyssähköajossa huippunopeus on rajoitettu 6,5 solmuun. Viiden solmun nopeudella sähköiseksi toimintamatkakasi luvataan parhaimmillaan jopa 20 meripeninkulmaa.

13,5 metriä pitkä ja 4,3 metriä leveä 42 on tunnistettavissa vaivatta Greenlineksi. Muun muassa Bavarian moottoriveneitä ja uusimpia Yamarineja suunnitellut italialaisdesigneri Marco Casali on antanut rungolle ilmettä parilla onnistuneella pokkauksella ja leikkauksella, mutta runkoikkunoiden kokokilpailussa Greenline ei ole mukana. 

Ei suurista lasipinnoista silti pulaa ole, sillä äsken mainitut rungon parraslinjan leikkaukset avartavat näkymiä keulakajuutan sivuikkunoista ja kansisalongin sivuikkunat muodostavat tuulilasin kanssa poikkeuksellisen yhtenäisen ja eheän kokonaisuuden. Jopa Greenlinen muotokieleen kiinteästi kuuluvat paksut takapilarit ovat saaneet muiden uusimman sukupolven mallien tavoin ikkunat.

Tilaratkaisuvaihtoehtoja on muutamia erilaisia. Muuttumattomaan ulkotilojen peruskonseptiin kuuluvat leveät, syvät ja molemmin puolin tasavertaiset sivukannet sekä keulakannen aurinkotaso ja istuinpaikat. 

Taka-avotilan voi valita joko kokonaan kalustamattomana, jolloin peräpeili on uimatasoksi auki taittuva, tai kiinteällä peräpeilillä, molemmilla laidoilla olevilla kulkuporteilla ja muodikkaasti pitkittäin avotilaan asemoidulla sohvaryhmällä varustettuna. 

Hybriditekniikan ohella Greenline kuuluu myös kansisalongin takaosaan sijoitetun pentteriratklaisun aikaisiin omaksujiin, ja järjestelystä pidetään kiinni myös 42:ssa. Pentteri etupuolella on styyrpuurin puolella tv-hissin sisältävä lipasto ja paapuurissa perän suuntaan avautuva kulmasohva. Ohjaamossa on suoraan sivukannelle johtava liukuovi, mutta penkki on mitoitettu vain yhdelle, eikä varsinaista kartturin paikkaa ole lainkaan.

Majoituskannelta löytyy vakiona kahden makuukajuutan ja jaetun toiletin kombinaatio. B-vaihtoehtona mastersviittinä toimivasta keulakajuutasta lohkaistaan osa erillisvuoteilla varustetun vieraskajuutan omalle toiletille. C-vaihtoehdossa vierastoiletti muuttuu mastersviitin sisään käveltäväksi vaatekomeroksi, mikä 40-jalkaisissa veneissä kerrassaan harvinainen herkku. Mihin tahansa vaihtoehdoista päätyy, vaikuttaa keulakajuutassa olevan varsin mukavasti lattiapinta-alaa, ja päätoiletti on aina varustettu erillisellä suihkukomerolla.

www.greenlinehybrid.com

www.greenheritage.fi