Kaikkiaan 29 muutettua ja parannettua yksityiskohtaa, kehuu Hallberg-Rassy vuoden päästä elokuussa 2026 omalla veistämöllään pidettävässä Open Yard -näyttelyssä esiteltävää Hallberg-Rassy 44 MkII -purtta.
Vaikka lista kuulostaa pitkältä, se ei tarkoita, että alkuperäiseen olisi tarvinnut suuresti puuttua. Vene on saanut kiitosta testeissä ja käyttäjien arvioissa niin heti uutena kuin tosielämään vakiintuneena. Mutta kun puhutaan luksuspursista, hyvinkin pieniin detaljeihin panostetaan ja niitä kehitetään tuleviin vuosimalleihin.
Puretaan ilmoitettua työlistaa ensin ulkopuolisten kohteiden osalta. Ikkunoiden kokoa on kasvatettu sekä rungossa että kansirakenteessa luonnonvalon lisäämiseksi sisälle. Keulakajuuttaan on lisätty kokonaan uusi pari runkoikkunoita, yksi kummallekin puolelle. Samalla ikkunoiden lasi on vaihdettu naarmuuntumista paremmin kestävään karkaistuun.
Samaa materiaalia käytetään myös keskiohjaamoa suojaavassa tuulilasissa, jonka karmeja on ohennettu. Tuulilasin suojaan on järjestelty enemmän tilaa mittari- ja laitepaneeleille kulkuluukun yläpuolelle, johon saa nyt asennettua suuremman Raymarine Alpha -monitoiminäytön.
Uimatasolle on nyt mukavampi nousta, kun sen reunoja on pyöristetty ja uimatikkaaseen on liitetty kaiteet, jotka nousevat ylös tikkaiden ollessa veteen laskettuina.
Pieniä muotoiluparannuksia on pitkin avotilaa käsikahvojen sijoituksissa ja pedestaalien kansissa, mutta kokonaan uusi on kannelle tehty säilytyslokero kevyen tuulen purjeiden varastoksi. Näkymättömiä muutoksia ovat lisävarustelistalle ilmestyneet hiilikuituinen rullamasto ja kannen alle asennettava sähköinen rullalaite kevyen tuulen keulapurjeille.
Tunnelmoinnin puolelle menee se, että sisällä puupinnoissa on siirrytty vaakasuuntaisten syiden käyttöön. Sen sijaan matalammilla palkistoilla saatu suurempi sisäkorkeus antaa salonkiin ja kajuutoihin lisää tilaa mittanauhalla todistettavasti. Kajuutoiden karneerauksissa käytetään nyt valkoista maalia.
Salongin pöytä on muotoiltu uudestaan ja se tehdään nyt massiivipuusta. Lokeroiden ja teknisiä paneeleja suojaavien ovien lukkoja on vaihdettu huomaamattomammiksi, mutta samalla lokeroita on lisätty kalusteiden taakse sekä salongissa että kajuutoissa. Matkaveneessä kaiken säilytystilan tehokas hyödyntäminen on homman A ja O, myös isoissa pursissa.