Tuplaperäsin mahdollistaa leveämmän perän, joka taas tarkoittaa entistä suurempia sisätiloja. Valmistajan omien arvioiden mukaan uusi 50:nen on vanhaa 55:sta tilavampi juuri rungon uuden muotoilun ansiosta.
Vaikka uudessa 50:ssä on käytetty modernimpaa ja kulmikkaampaa muotokieltä on pyöreys säilytetty niissä osissa, joissa sillä on väliä eli vesilinjan alla. Rungon muoto on pyöreä ja verraten syvä, joka valmistajan mukaan tekee veneestä pehmeäkulkuisen.
HR 50 ei myöskään ole mikään keijukainen, vaan sen on tarkoitus kantaa kaikki tarvikkeet, polttoaineet ja muut tavarat, joita veneen omistajat kaipaavat pitkillä purjehduksillaan.
Veneen tunnistaa Rassyksi heti tuulilasista ja ylärakenteen muodosta. Tuulilasin jatkoksi voi valita joko pehmeän tai kovan katoksen. Kannella on tilaa kaikenlaiseen toimintaan ja tilava runko mahdollistaa myös riittävät säilytystilat useassa erittäin suuressa lokerossa tai oikeammin tallissa.
Riki on aikaisemmista Rassyista tuttu kaksisaalinkinen. Veneen purjeala on suhteutettu veneen painoon eli sitä on riittävästi kaikille paitsi aivan kevyimmille keleille. Perusfokka tulee hieman maston takapuolelle ja saatavilla on myös itseskuuttaava versio. Iso ja keulapurje rullataan sähköllä. Valmistaja on suunnitellut ison rullan toimimaan Elvströmin Fatfurl-purjeen kanssa, jossa on pystylatat ja oikea ahvenselkä toisin kuin useimmissa rullaisoissa.
Sisätilat ovat avarat ja perusvaihtoehtoja on kaksi: omistajan hytti isolla kaksoissängyllä tai hieman pienemmällä ja lisävuoteella. Muuten veneessä on kaksi tuplakajuuttaa vieraille ja tai miehistölle. Sisätilat ovat yhdessä tasossa. Konehuone on asiaankuuluvan suuri – mallia konehuone. Koneeksi valmistaja tarjoaa 110 hevosvoimaista Yanmaria.
Perusvarusteilla veneen hinta on 11 911 950 ruotsin kruunua plus verot. Välttämättömillä lisävarusteilla hintaa kertyy joitakin miljoonia till.