Kuusi metriä pitkä H2C Boat on nollapäästöinen rib-vene, joka on varustettu 50 kilowatin tehoisella Torqeedo Deep Blue 50R -perämoottorilla, 40 kilowattitunnin kapasiteetin omaavalla Deep Blue -litiumioniakulla. Lisäksi siinä on ajomatkaa pidentävä, niin sanottu range extenderinä toimiva vetypolttokenno, ja 51 kilowattitunnin vetykapasiteetti. Tällä paketilla H2C Boatille luvataan vähintään viiden tunnin käyttöaika ja 24 solmun huippunopeus.

Veneen kehitys on osa laajempaa Zephyr-nimistä projektia, jonka tarkoituksena on osoittaa vetyketjun tekninen toimivuus hollantilaisella merenkulkualalla.

2023 09 04 seahelp h2c boat deep blue torqeedo wasserstoff antrieb tanken 1536x691

Zephyr-projektin tarkoitus on osoittaa hollantilaisen vetyketjun toimivuus. 

Osa laajempaa kokonaisuutta

Projekti alkoi, kun purjehdusvalmentaja Jaap Zielhuis sai idean vuoden 2018 maailmanmestaruuskilpailujen aikana Tanskassa. Siitä lähtien useat yritykset ja organisaatiot ovat olleet mukana toteuttamassa hanketta. Niihin lukeutuvat Watersportverbondin ja Torqeedon lisäksi Haagissa sijaitseva The Sailing Innovation Centre ja Delftin teknillinen yliopisto.

De Stille Bootin perustaja ja toimitusjohtaja Marcel Schaap uskoo, että nollapäästöisten valmennusveneiden käyttö suurissa purjehduskilpailuissa yleistyy tulevaisuudessa.

– Satojen valmennusveneiden läsnäolo suurissa mestaruuskilpailuissa osoittaa tämän hankkeen mahdollisuuden vähentää purjehdustapahtumien hiilijalanjälkeä, Schaap huomauttaa.

Torqeedon toimitusjohtaja Fabian Bez puolestaan toteaa, että polttokennoteknologia merenkulkualalla on edelleen kehittyvä ala.

– Torqeedo on suunnitellut järjestelmänsä hyödyntämään kestävää energiaa aina aurinko- ja tuulivoimasta vetyä tai muita hiilidioksidipäästöjä vähentäviä nestemäisiä polttoaineita käyttäviin polttokennoihin, Bez sanoo.

www.torqeedo.com