Invictus esitteli kahdella Volvo Pentan 440-hevosvoimaisella dieselsisäperämoottorilla varustetun TT420:n vajaa vuosi sitten tammikuussa Düsseldorfin Boot-messuilla. Reilun kuukauden päästä sen rinnalle esitellään samassa paikassa S- eli perämoottoriversio. Siinä on aina kolme perämoottoria, joiden yhteisteho nousee yli tuhanteen hevosvoimaan.

Invictusin perämoottoripartneri on Yamaha, jonka se luonnollisesti muistaa TT420S:n lehdistötiedotteessa mainita ja maagisen rajapyykin ylittyvän kolmella 350-hevosvoimaisella Yamahalla. Muuten hyvä, mutta Yamahan nykymallistossa ei 350-hevosvoimaista moottorivaihtoehtoa ole, ainakaan vielä.

Toki sellaisen tulemisesta on jo pitkään huhuiltu, jonka ajankohdan Invictusin ”lipsahdus” taitaa vahvistaa. Spekulaatiovaraa jää silti vielä. Yamahan nykymalliston huippu rakentuu 225–300-hevosvoimaisista V6- ja 400–450-hevosvoimaisista V8-moottoreista. Invictusin julkaisemissa kuvissa TT420S:n perässä on pikemminkin Yamahan V8- kuin V6-malleilta näyttävät koneet, joista kaikki merkinnät Yamahan logoa lukuun ottamatta on siivottu pois. Siitä onko TT420S ajettu ja kuvattu tehokkaammilla nykyisillä V8-moottoreilla, joiden ulkonäköä on hiukan modifioitu tai kuvakäsitelty, vai onko kuvissa tulevan 350-hevosvoimaisen prototyypi- tai esisarjamoottorit ei voi olla varma.

Itse vene on moottoriratkaisua lukuun ottamatta ennallaan. Se tarkoittaa, että myös TT420S-perämoottoriversiosta löytyy 2,1-metrisen kumiveneen mentävä tenderitalli ja näppärä saksivuode, joka muuttaa keulahytin kalustuksen käden käänteessä parivuoteesta V-sohvaksi. Tyylikkyyttä on ”riittävästi”, Invictusit ovat tyylitaituri Christian Granden kynästä syntyviä taiten viimeisteltyjä designtuotteitta. 

www.invictusyacht.com