Hollantilaisten teräsveneiden kulta-aikaa elettiin Suomessa 1980-luvulla, jolloin niitä virtasi maahan sekä uusina että etenkin käytettynä. Tunnettuja merkkejä oli Linssenin ohella esimerkiksi Pikmeerkruiser, Pedro, Boarncruiser ja Proficiat. Nykyisin vuonna 1949 perustettu Linssen lienee se kaikkein kansainvälisin ja tunnetuin. Suomessa se on myös ainoa, joka on yhä virallisen maahantuojan kautta edustettuna. 

Linssen on perheyhtiö, joka on rakentanut menestystään määrätietoisesti mutta harkiten. Se on luottanut omaan konseptiinsa ja keskittynyt jalostamaan sitä pikemminkin evoluution kuin revoluution kautta. Kuulostaako tutulta? Kyllä, Linssenin rakenteessa ja toimintatavassa on paljon samaa kuin vaikkapa suomalaisen Carpelanin perheen Botnia Marinin Targassa tai norjalaisen Aalrudin perheen Marexissa.

Mallivuosi 2026 aloittaa Linssenillä mallistouudistuksen. Ensimmäisenä on valmistumassa Grand Sturdy 35.1 Aft Cabin, joka esitellään maaliskuussa. Se korvaa aiemman 35.0:n, jota edelsi 35.9. Mallinumeroissa pyörähdetään siis tavallaan uudelle kierrokselle. Kesäkuussa on lanseerausvuorossa 35.1 Sedan ja 40.1 Aft Cabin. Loppuvuoteen saadaan vielä 40.1 Sedan.

Linssen Grand Sturdy 35.1 Aft Cabin

Mistään mullistuksesta ei tosiaan ole kyse, kuten ei aiemmissakaan mallisukupolven vaihdoksissa. Sekä Sedan että Aft Cabin -mallit ovat muotoilultaan ja tilaratkaisultaan oitis tutun oloisia. Muutokset ovat hienovaraisia, tai joku voisi sanoa kosmeettisia. Ulkoisesti 35.1 Aft Cabinin tunnistaa ehkäpä selkeimmin yhtenäisistä takakajuutan ikkunoista. 

Linssen Grand Sturdy 35.1 Sedan

Linssen itse korostaa huolellisesti valittuja uusia väri- ja materiaalipaletteja, jotka luovat .1-sarjaan nykyaikaisen luksukkaan ilmapiirin. Ulkoväreissä on kaksi uutta ”signature” vaihtoehtoa, Terra Taupe ja Mystic Green. Sisustusdesigniksi voi valita Sandstone Serenity tai Olive Grove -kokonaisuudet.

Terra Taupe ja Mystic Green -runkovärit.

Tekniikassa ”shokeeraavin” uudistus tapahtuu kulutusakuissa, joissa kemia vaihtuu lyijystä litiumiin. 35-jalkaisissa malleissa on vakiona kaksi ja 40-jalkaisissa kolme 200 ampeeritunnin litiumakkua. Moottorit tulevan Yanmarilta ja niiden käyttövoimana on perinteiseen tapaan diesel, eikä voimalinjaa ole muutenkaan sähköistetty. 35:ssa on käytössä 80-hevosvoimainen 4JH80.

www.linssenyachts.com

www.proficonmarine.com