Jos hakee 30–40-jalkaista matkavenettä, on norjalaisella Marexilla monta vaihtoehtoa, sillä koko kolmesta malliparista koostuva nykymallisto mahtuu noihin raameihin. Tarjolla on ulko-oleskelutilaa painottavat 310 Sun Cruiser ja 360 Cabriolet Cruiser, takakajuutalliset 320 ja 373 Aft Cabin Cruiserit sekä kaikista suunnista kovilla elementeillä suljettavalla kansisalongilla varustettu, mallinimetön lippulaiva 375.

Uusin lisäys on 330 Scandinavia, joka tulee 375:n pariksi. Sen kuvat ja tiedot on nyt julkistettu ja ensimmäisten yksilöiden tuotanto käynnistetty. Yleisön eteen uutuus tuodaan tammikuussa Düsseldorfissa ja sen perään helmikuussa Helsingissä, jos vain korona venemessut sallii.

Scandinavian ratkaisuissa on lainauksia sekä muista nyky-Marexeista että edeltävästä, 2000-luvun alun 330/350 Scandinaviasta, mutta myös paljon omaa. Uutta on esimerkiksi ohjaamon sivuliukuovi, jollaista Marexeissa ei ole ennen ollut. Toisaalta keulakajuutan ja styyrpuurin laidalla olevan toiletin symbioosi on tuttu 320 ACC:stä. Siina keulakajuuttaan kuljetaan paapurin laidalta ja suihkukomero on sijoitettu toiletissa tavanomaista keskemmälle venettä. Etuina on valtavan kokoinen keulavuode ja suihkukopin runsas seisomakorkeus.

Myös keskikajuutan vuoteet ovat Marexeissa yleensä poikkeuksellisen tilavia, eikä Scandinavia näyttäisi tekevän poikkeusta. 

Oleskelu- ja matkustustilat on keskitetty kansitasolle. Sisäohjaamosta, pentteristä ja tilavalta vaikuttavasta dinetistä muodostuva kansisalonki on suljettavissa (tai avattavissa) isolla liukukattoluukulla ja liukuovella varustetulla lasisella takaseinällä. Dinetin etummaisessa sohvassa on taittuva selkänoja, mikä mahdollistaa kulkusuuntaan istumisen ajon aikana. Pöydän päädyssä näkyy kuvissa puolestaan näppärä taittojakkara.

Avotilan puolelta löytyy kaksi metriä pitkä U-sohva, joten oleskelutilat eivät lopu ihan heti kesken eikä raoitu vain sisätiloihin. Avotilan styyrpuurin laidalle on tarjolla muutamia kalustevaihtoehtoja. Esimerkiksi lisäjääkapin ja sähkögrillin asennuslipaston ja penkin kombinaatio vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta.

Avotilan saa täysin katettua yhdessä hujauksessa. Siitä pitää huolen haitarimallinen kangaskattoluukku sekä B-pilareihin integroiduista säilytystiloista esiin vedettävät verhomaiset kuomuseinät, molemmat muista Marexeista tuttuja ja toimivia ratkaisuja.

Uimatason voi valita pidempänä tai lyhyempänä, eroa on puoli metriä. Pidempään saa integroidun apuvenetelineen. Katolle saa puolestaan polkupyörän tai suppilaudan kiinnittämiseen sopivan taakkatelineen ja aurinkopaneelit.

Valinnat jatkuvat neljällä moottorivaihtoehdoilla. Singlenä on tarjolla 440- tai 480-hevosvoimainen Volvo Penta D6, ensin mainittu DPI-vetolaitteen ja jälkimmäinen akselivedon ja V-vaihteen kera. Parikoneasennukseen voi valita 220-hevosvoimaiset Volvo Pentan D3:t tai 270-hevosvoimaiset Mercuryn V6-dieselit. Jälkimmäisten mukana tulee aina Axius Premium -joystick.

www.marex.no 

www.marinepalvelu.fi