Uusi 500R on Racing-osaston neljäs ja tehokkain versio Mercuryn 4,6-litraisesta V8-perämoottorista. Lämmittely hoidetaan vapaasti hengittävillä versioilla, joiden tehot ovat vakio-Mercuryjen tavoin 250- ja 300-hevosvoimaa. Todellista kisakireyttä alkaa löytyä mekaanisesti ahdetusta 450R-mallista, jonka edelleen kehitetty versio uusi 500R on. Paljon muutakin on muuttunut kuin vain teho.
Mutta tärkein ensin: 50 lisähevosvoimaa on saatu aikaiseksi nostamalla ahtimen painetta 450R:ään verrattuna 26 prosentilla. Ilma liikkuu vapaammin entistä suuremman imukanavan läpi, ja myös kaasuläpän rungon halkaisija on 15 prosenttia suurempi.
Maksimikierrosluku on noussut 6 600 kierrokseen minuutissa, minkä myötä kiertokankia, kankien laakereita ja mäntiä on vahvistettu. Uuden vauhtipyörän ansiosta kierrokset nousevat entistä nopeammin ja kiihtyvyys paranee. Vääntö on kasvanut 450R:ään verrattuna kymmenellä prosentilla.
Vaihteistovaihtoehtoja on kaksi, ja molemmat ovat uusia. R-Drive-vaihteisto on tarkoitettu 70–85 solmun huippunopeuksiin yltäviin veneisiin, R-Drive Sport vielä nopeampiin. Molemmissa on 1,60:1 välitys ja mahdollisuus käyttää halkaisijaltaan jopa 17 tuuman potkuria. Sport-versiossa on syvempi evä, joka ohjaa tehokkaasti, vaikka potkuri operoisi aivan vesirajassa. Trimmaamiseen tuo tehokkuutta ja nopeutta kahden päähydraulivarren lisänä olevat kaksi booster-vartta.
Kaukohallintalaitteeksi voi valita joko tavallisen DTS-sähkökaukohallintalaitteen tai digitaalisen Mercury Racing Zero Effort -kaukohallintalaitteen. Rikipituuksia on saataville neljä, 20, 25, 30 ja 35 tuumaa. Kevyimmillään 500R painaa vain 326 kiloa, joten tehopainosuhde on niin sanotusti kohdallaan.
Värivaihtoehtoina on joko Phantom-musta tai Gold Fusion -valkoinen, molempia höystää Mercury Racing -grafiikka ja paholaisenpunaiset paneelit. Kolmantena vaihtoehtona koneen voi tilata kustomointia varten kokomustana.