Molemmat merkit osallistuvat kisaan 12-sylinterisillä dieseleillä, joiden tehot ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana hiipineet vuosi vuodelta kohti 2 000 hevosvoiman rajaa ja ylikin. 

MTU:lla perustana on 12V2000-sarja, jonka iskutilavuus on 26,8 litraa ja paino 2 850 kilon luokkaa. MAN kilpailee V12-sarjalla, jonka iskutilavuus on 24,2 litraa ja paino 2 400 kilon luokkaa. MANin viimeisin tulokas on iskutilavuudeltaan 29,6-litrainen ja painoltaan noin 2 700 kiloinen V12X.

MTU aloitti 2000-hevosvoiman haamurajan tavoittelun jo helmikuussa 2015, julkistamalla 1 922-hevosvoimaisen 12V2000 M96L:n. MAN vastasi saman vuoden syyskuussa Cannesin venemessuilla julkistetulla V12-1900:lla ja nokitti kolme vuotta myöhemmin niin ikään Cannesissa julkistetulla V12-2000:lla. MANin kohdalla mallimerkinnän loppuosa kertoo moottorin tehon.

Kaksi vuotta myöhemmin eli syyskuussa 2020 oli taas MTU:n vuoro. Se ilmoitti 12V2000 M96X:n tehoksi 2 002 hevosvoimaa. Jälleen kahden vuoden periodin kuluttua elokuussa 2022 oli taas MANin vuoro. Se julkisti uuden, iskutilavuudeltaan suuremman V12X-moottorin ja sen ensimmäisen, 2 200 hevosvoiman tehoversion. Moottorin toimitukset venevalmistajille käynnistyivät kuitenkin vasta viime kesänä, joten ensimmäiset V12X-moottoreilla varustetut jahdit saattavat ehtiä vesille vielä kuluvan vuoden aikana.

Rolls-Royce-konsernin brändeihin kuuluva MTU ei ole tietenkään jäänyt toimettomaksi, vaan se korottaa jälleen rimaa – joskin marginaalisesti. Se kertoo 27.5.2025 julkistetun 12V2000 M96Z:n tehoksi 2 222 hevosvoimaa, ja kehuu luonnollisesti sen parantunut hyötysuhdetta. Ennätystehoista huolimatta M96Z täyttää tiukimmat IMO II ja EPA Tier 3 -päästönormit ja toimii muiden MTU-moottorien tavoin normaalin dieselin ohella myös uusiutuvilla HVO-biopolttoaineilla. Moottorin toimitukset alkavat ensi vuoden puolella.

Saksalaismerkkien tehokilpailu tuskin kuitenkaan jää tähän, joten jäämme jännittämään seuraavan ”ylityksen” lisäksi myös sitä, minkä kirjaimen loppusuoralla olevista aakkosista kilpailijat löytävät seuraavaksi mallimerkintöihin. Mikäli vanha rytmi säilyy, tuloksista kerrotaan parin vuoden sisällä.

www.mtu-solutions.com

www.man-engines.com