Tesla-vertauksen sijaan Navier kuvaa maaliskuussa puolivälissä Floridassa Palm Beachin venemessuilla julkaistua suunnitelmaansa "tulevaisuuden veneeksi". Navierin näkemyksen mukaan se tarkoittaa kantosiivillä foilaavaa ja sähköpropulsion voimin kulkevaa moottorivenettä.
Julkistetut tiedot kahtena versiona tulevasta 27:sta ovat vielä hatarat. Esimerkiksi valmistuksessa tai valmiin veneen julkistusajankohdasta lehdistötiedote ei mainitse vielä mitään.
Navierin nettisivuilla voi "rekisteröidä kiinnostuksen", mutta edes ostajakandidaatiksi ilmoittautuminen ei ainakaan omalla kohdalla ole johtanut nettisivuilla luvatun lisäinformaation saamiseen, vaikka aikaa rekisteröitymisestä on kulunut jo toista viikkoa.
Hyvällä tavalla tavanomaiset sähköveneet
Moni korkeanteknologian sähköveneuutuus sortuu siihen, että itse perustuote eli vene on epäkäytännöllinen tai liiankin erikoinen. Mallikuvien perusteella Navier 27 on toista maata.
Jos suljetaan kantosiivet pois kuvasta, näyttävät Navier 27 Hardtop ja Navier 27 Cabin varsin tyypillisiltä ja käytännöllisiltä nykyveneiltä. Rungon ja kansirakenteiden muodoissa on vahvaa XO- ja Axopar-lainaa, taakse kallistettu kirveskeula on puolestaan kuin suoraan vaikkapa italialaiselta Invictusilta.
N27 Hardtop on avokeulainen bowrider, jonka ohjaamoa ja matkustamoa varjostaa muodikas T-top. Omimmillaan kauniin kelin päiväretkiveneenä, siis.
N27 Cabin on puolestaan varustettu pohjoismaisiin olosuhteisiin istuvalla, läpikuljettavalla ohjaushytillä, joten siinä on ainesta tulevaisuuden yhteysveneeksi.
Sähkövene hyötyy kantosiivistä
Niukat tekniset tiedot kertovat Navier 27:n olevan noin 8,2 metriä pitkä ja 2,6 metriä leveä. Syväys on kantosiivet ylhäällä noin 60 cm ja kantosiivet alhaalla reilun metrin verran enemmän.
Ajon aikana syväys on luonnollisesti pienempi, kun vene nousee kantosiipien varaan foilaamaan. Foilausnopeusalue alkaa 18 solmusta ja jatkuu aina yli 30 solmun huippunopeuteen. Menon pitäisi Navierin mukaan olla tasaista, kun vene "liitää" jopa metrisen aallokon yläpuolella.
Navier väittää 27:n olevan liukunopeuksilla jopa 90 prosenttia tavanomaista venettä taloudellisempi. Hyvä taloudellisuus heijastuu positiivisesti toimintamatkaan, ja Navier lupailee vakioveneelle 20 solmun nopeudella liikuttaessa jopa 75 meripeninkulman toimintasädettä. Ajoakun koosta ennakkotiedote ei pihahda mitään.
Moottoreina on kaksi 50 kilowatin sähkömoottoria, joiden merkki on vielä mysteeri. Samoin propulsioratkaisu jää vielä hämärän peittoon, mutta moottorien lukumäärästä ja kuvista voisi jotenkin arvella, että potkurit tai vesijetit tulevat olemaan integroitu takafoiliin.
Kantosiivet toimivat ja säätyvät automaattisesti, joten ajamiseen ei pitäisi liittyä mitään ylimääräistä draamaa, vaan pikemminkin päinvastoin. Navier mainitsee uudenlaisina ajoavustimina muun muassa sensoriavusteisen joystick-rantautumisavustimen, ympäristön havainnointiin perustuvan törmäysvaroittimen sekä edistyneen autopilotin, joka osaa hallita suunnan lisäksi myös reittejä, nopeutta ja sijaintia. Yhteen koottuna aletaan siis lähentyä jo autonomisen ajamisen mahdollistavia toimintoja.