Vuonna 2019 ensiesittelynsä saanut L´Overboat 100 Foiler on ranskalaisyhtiö Neoceanin näkemys tulevaisuuden vesiskootterista. Erikoisen L´Overboatin ratkaisusta tekee sen kaksirunkoisuus. Vaikka alus on hassusti nimetty kulttitelevisiosarjaan viittavasti ja olemukseltaan kuin Pelle Pelottoman pajasta, on se teknisesti varsin mielenkiintoinen.
Sen foiliin integroitu perämoottori tuottaa 4,5 kilowatin tehon, joka vastaa noin kuutta hevosvoimaa. Kaasu pohjassa ajaessa se kulkee jopa 15 solmua. L´Overboat onnistuu siis pusertamaan 2,5 solmua per hevosvoima, yhtälö joka on vaikeasti lyötävissä moottoroiduista vesikulkuneuvoista puhuttaessa. Sähkömoottori saa virtansa kolmesta 70 Ah:n akusta, jotka on sijoitettu kuskin penkin alle. Neoceanin ilmoituksen mukaan L´Overboatin akusto kestää peräti kaksi tuntia ajoa 12 solmun nopeudella vain puolentoista tunnin latauksella. Latausta varten akut nostetaan pois kyydistä.
L´Overboatia ohjataan suorakulman muotoisella ratilla, jonka keskiössä on pieni näyttö. Ruudulta ilmenee tärkeimmät ajoon vaikuttavat asiat, kuten nopeus ja jäljellä oleva akkuvaraus. Kaasua annetaan ratissa olevasta vivusta ja kun vivusta päästä irti, laite pysähtyy. Alus suunniteltiin alunperin droneksi, joten se on kauko-ohjattava kolmen kilometrin säteen sisällä.
Kun L´Overboat saavuttaa kahdeksan solmun nopeuden, se nousee itsesäätyvän järjestelmän ansiosta automaattisesti foilaustilaan. Integroitu säätelyjärjestelmä päivittää ja ohjaa foileja sata kertaa sekunnissa. Pysähdyksissä hiilikuidusta valmistetut foilit nousevat nostokölien tavoin vedestä. Ennen liikkeelle lähtöä ajaja määrittelee foilauskorkeuden. Korkeusskaala ulottuu mataliin vesiin sopivasta kymmenestä sentistä aina 70 sentin maksimikorkeuteen.
Pienen kokonsa ansiosta L´Overboat on helposti siirrettävissä esimerkiksi trailerilla: se on 3,10 pitkä, 1,35 leveä ja painaa vain 120 kiloa. Sen alviton hinta on karvan alle 27 000 euroa.
Neocean julkaisee pian myös kahdenistuttavan version. Isompaan malliin Neocean kaavailee 8 kilowatin moottorin, joka siivittää aluksen jopa 20 solmun huippunopeuteen.