Uusi C eli Commuter 8 rakentuu samalle kahdeksan metriselle rungolle kuin Totalveneessä hiljattain testattu avomalli T eli Tender 8. Ennallaan on myös perän moottorikaivo ja uimatasot sekä keulakansi ja sen alle jäävä erillisellä toiletilla, parivuoteella ja kompaktilla pentterilipastolla varustettu keulakajuutta.
C8 on suunnattu etenkin Pohjois–Euroopan ja –Amerikan markkinoille. Täkäläisillä markkinoilla se profiloituu saariston yhteysveneeksi, mutta edellytyksiä näyttäisi olevan mukavasti myös päivä- ja viikonloppuretkeilyyn.
Avara ja valoisa ohjaushytti
C8:n ohjaushytti on ympärikuljettava, ja sisäänkäynti tapahtuu molemmilla sivuilla olevista, leveistä liukuovista. Ohjaushytti on epäilemättä valoisa, sillä ikkunat ovat kookkaita ja niiden karmit kapeita. Liukuovet ovat läpinäkyviä alas asti ja lasikattoluukku vakiovaruste.
Uusi oivallus on ohjaushytin takakulman yli taittuva takaikkuna, joka avautuu farmariautojen takaluukun tavoin ylös helpottaen lastausta tai kommunikointia sisä- ja ulkotilojen välillä. Vastaavasti keulakannella on kookas kansiluukku, josta tavaraa voi tiputella suoraan keulakajuuttaan.
Keulakannelle saa lisävarusteena istuin ja selkänojapatjat, pöydän ja aurinkotasolaajennuksen. Samaa pöytää voi hyödyntää myös takakannella, jonka seurustelutila muodostuu hytin takaseinustalla olevasta klaffipenkistä sekä peräkulmien istumiseen soveltuvista laitalokeroista. Ulko-oleskelutilaa järjestyy siis niin halutessa varsin monipuolisesti.
Muunneltava takapenkki
Ohjaushytin tilaratkaisu on pidetty simppelinä ja varmasti hyvä niin. Ohjaamossa on erillisistuinpari, niiden takana taittopöytä ja kolmen istuttava takapenkki. Ohjaamon istuimet saa käännettyä ympäri, jolloin sisälle muodostuu aterio tai salonki. Illan tullen takapenkin saa levitettyä aikuisen tai kahden lapsen vuoteeksi. Lavettia voi käyttää myös tavarankuljetukseen.
Kokonaisuus kuulostaa ja näyttää kovin näppärältä, mutta ylimääräisiä senttejä ei varmasti ole. Kokeneena valmistaja Nimbus tuskin on sortunut näpertelyyn, joten toivoa on, että tilat toimivat myös käytännössä.
Moottorivaihtoehtoja on kaksi, joko 250- tai 300-hevosvoimainen Mercuryn V8-Verado. Tehokkaammalle lupaillaan reilun 40 solmun huippunopeutta, joten pienemmälläkään ei pitäisi jäädä jalkoihin.
Korkean ohjaushytin johdosta C8:n painopiste on varmasti jonkin verran T8:a korkeammalla, mutta T8:n koeajon perusteella runko on sekä mukava että vakaa, joten se tuskin on mikään ongelma.
Periruotsalaisella Nimbuksella voi hyvinkin olla menestysmalli käsillä, ja hauskaa on se, että Suomikin saa siitä osansa. T8:n tavoin C8 valmistetaan Kuopiossa Bellan tehtaalla.