Nordkappin ideana on ollut tehdä Airborneista Pohjoismaihin olosuhteisiin ja käyttötapoihin sopivia rib-veneitä. Niinpä Airborneissa on esimerkiksi rib-veneiden luokassa keskimääräistä paremmat kulkuväylät veneeseen, veneestä ja veneessä, iso ja korkea tuulilasi, mahdollisuus kattaa ohjaamo ajokuomulla sekä päiväretki- ja yhteysajoon suunniteltu tilaratkaisu, joka on pääpiirteittäin tuttu "seiskasta". Senttejä on vain joka paikassa enemmän.

Keulassa on pulpetin etupenkissä ja keulan kolmion mallisesta tuhdosta muodostuva oleskelutila, jonka voi pedata myös aurinkotasoksi. Ohjauspulpetin etureunassa on iso luukku ja sisällä kookas tavaratila, jonne ajokuomun saa laskostettua. Pulpetin molemmilla laidoilla on kulkuväylät, paapuurin puolella leveämpi ja styyrpuurissa vähän kapeampi. Sitäkin pystyy kuitenkin kulkemaan ilman että tarvitsee astua ponttonin päälle. Korkean pulpetin ja tuulilasin suojassa on tilaa kahdelle.

Ohjaamon paripenkin ja peräsohvan väliin jää 8:ssa selvästi enemmän tilaa kuin 7:ssa. Lisävarusteena ohjaamo paripenkin selkämykseen  saa klaffipenkin. Molemmilla laidoilla on avotilasta laakeille uimatasoille johtava kulkuväylä, jotta liikkuminen olisi mahdollisimman sujuvaa.

Nordkappin moottoripartnerina jatkaa Mercury, jonka valikoimista Airborne 8:n konevaihtoehdoiksi on poimittu 200-hevosvoimainen FourStroke V6, 250- ja 300-hevosvoimaiset ProXS V8:t sekä 250- ja 300-hevosvoimaiset Verado V8:t. 

Tehojen lisäksi eroja on myös muissa ominaisuuksissa. Kaikissa moottorimalleissa on sähköinen kaukohallintalaite, mutta sähköhydraulinen ohjaustehostin löytyy vain Veradoista ja 300-hevosvoimaisesta ProXS:stä. Moottorin tärinän ja melun veneeseen siirtymisen minimoiva AMS-ripustus on vain Veradoissa, mikä tekee niistä hiukan vastaavan tehoisia ProXS:ssiä kalliimpia. 

Silti Airborne 8:n pakettihinnat asettuvat aika kapeaan 83 400–88 100 euron hintahaarukkaan, mikä varmasti ohjaa kiinnostusta valikoiman tehokkaampaan päähän. Myös hintaero pienempään Airborne 7:aan on melko pieni, samoilla moottoreilla varustettuina 5 000 euron luokkaa.

Hinnaston rivejä lisäävät Highline- ja Highline+-varustellut versiot, joiden lisähinnat ovat 6 500 ja 12 000 euron luokkaa. Highline pitää sisällään muun muassa 9-tuumaisen Garminin, Fusion-audiopaketin, jääkaapin sekä pulpetin ja ohjaamon paripenkin suojahuput. Plussa lisää muun muassa aurinkopatjan, ajokuomun, ledivalaistuksen, perän laitojen astinlaidat kaiteineen sekä kuvissa näkyvän vetokaaresta ja tuulisuojasta muodostuvan takaseinämän. Lisähintaan on tarjolla vielä paljon muutakin, kuten peräankkurivinssiä, isompaa plotteria, uimatason suihkua, avotilan pöytää ja keulapotkuria.

www.nordkapp-boats.no 

Lue: Nordkapp Airborne 7:n koeajo Totalveneessä